tag:blogger.com,1999:blog-15588526.post8334177592707480938..comments2023-03-25T11:49:16.885+01:00Comments on Kalles blogg: Dagen då spårvagnen kom tillbaka till StockholmKarl Henrikssonhttp://www.blogger.com/profile/02801490068091241989noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-15588526.post-30525363555504374402010-08-21T17:30:55.613+02:002010-08-21T17:30:55.613+02:00Tack för alla kommentarer!
När Stockholm bygger s...Tack för alla kommentarer!<br /><br />När Stockholm bygger spårväg gör man det utifrån de erfarenheter som finns runt om i Europa och världen idag, med den senaste tekniken och med ett modernt trafiksäkerhets- och tillgänglighetstänk.<br /><br />Det betyder att Göteborg till viss del kan fungera som ett föredöme, men också som ett varnande exempel. Fungerar inte Stockholms spårvägar bättre så vore det ett misslyckande.<br /><br />Naturligtvis är det allvarligt när det sker spårvagnsolyckor, men var och en kan konstatera att vägtrafiken är ett betydligt större trafiksäkerhetsproblem.<br /><br />Bo, angående mina många politiska uppdrag så hör de flesta av dem ihop, kunskaper från ett uppdrag kommer till användning i de andra.Karl Henrikssonhttps://www.blogger.com/profile/02801490068091241989noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15588526.post-88430286633991468762010-08-21T15:59:33.262+02:002010-08-21T15:59:33.262+02:001. 21/8-10:
Enligt Aftonbladet dog en man idag när...1. 21/8-10:<br />Enligt Aftonbladet dog en man idag när han blev påkörd av spårvagnen i Göteborg.<br />En av 700 olyckor per år med allt<br />från krock med bil till några dödsfall som denna.<br />Att ersätta buss 4 med spårvagn kostar 2.5 miljarder enligt SL.<br />Det får man många bussar för.<br /><br />2. Varför har du så många politiska uppdrag?<br />Kan ni inte fördela dom så att fler medlemmar blir engagerade?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15588526.post-19888547032734217132010-08-21T15:54:32.977+02:002010-08-21T15:54:32.977+02:00Tack för ett bra inlägg. Jag hade inte möjlighet a...Tack för ett bra inlägg. Jag hade inte möjlighet att provåka i dag utan har fått hålla till godo med att åka på Youtube tillsammans med den här fascinerande 13-åringen: http://www.youtube.com/watch?v=_Ayk2Gkq5rISimonhttps://www.blogger.com/profile/11255670504867364648noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15588526.post-61419149909222277662010-08-21T11:16:50.273+02:002010-08-21T11:16:50.273+02:00Kommentar till Johan: är själv Göteborgare som num...Kommentar till Johan: är själv Göteborgare som numera är bosatt i Sthlm. Göteborgs problem är naturligtvis att spårvägsnätet är överbelastat och fullt av flaskhalsar. Här i Stockholm har vi ju tunnelbanan som tar hand om de tyngsta strömmarna, så någon situation likt den i Götet är det ingen risk för. Även om linje 7 förlängs, buss 4 konverteras och Tvärbanan förlängs i alla håll och kanter kommer nätet fortfarande bara vara en bråkdel av Göteborgs. <br /><br />Oerhört glädjande att spårvagnen gör comeback i Stockholm!Unknownhttps://www.blogger.com/profile/17835703653973224454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15588526.post-73165320315766063392010-08-21T10:11:24.757+02:002010-08-21T10:11:24.757+02:00Hej, intressant för mig som göteborgare att läsa h...Hej, intressant för mig som göteborgare att läsa hur en stockholmare ser på spårväg! <br /><br />Hoppas bara att ni vet vad ni ger er in på och bygger en spårväg som verkligen fungerar. Vår är en katastrof. Den är bullrig och dåilgt planerad. Blir det ett stopp i Brunnsparken stannar hela stans spårtrafik. Växlarna tål inte mer än några centimetar snö för sedan börjar biltrafiken att packa ihop snösörja i dem som sen fryser. Lastbilar river ideligen ner luftledningar med timslånga stopp som följd. <br /><br />Fördelen är väl det att det är ett väldigt rent transportmedel. Inte heller är det problem att köra bil eftersom man vet var vagnarna går, de kan ju inte lämna spåren. Vet att många har lite fobi för att köra i Göteborg (och Norrköping) pga vagnarna, men om man bara tänker på att de alltid har företräde eftersom de räknas som tåg är det inga som helst problem.<br /><br />Nu låter jag som om jag inte gillar spårtrafik, men det är fel. Det gör jag, väldigt mycket. Jag gillar bara inte problemen som uppstår runt dem.<br /><br />Lycka till med er utbyggnad!Unknownhttps://www.blogger.com/profile/15101068580026345270noreply@blogger.com