27 mars 2006

Attack mot Skogås station

Skogås pendeltågsstation igår kväll, strax före midnatt: Två maskerade män dyker upp på stationen, den ene beväpnad med sprayflaska, den andra med en videokamera. Spärrvakten larmar när mannen med sprayflaskan börjar måla tags på väggen och spärrkuren. Den andre mannen filmar det som sker, inklusive spärrvakten. När väktare kommer efter cirka 10 min har förövarna hunnit försvinna.

Det finns brott jag kan förstå. Jag kan förstå bankrånaren. Han vill ha pengar, till vilket pris som helst. Jag känner ingen sympati för det, jag skulle inte kunna begå det själv, men jag kan ändå förstå logiken bakom det. Jag har ju också känt behov av pengar ibland.

Vandaliseringen av Skogås station är någonting helt annat. Det här brottet har två sidor. Det handlar om att förstöra (stationen) och att förnedra (spärrvakten). Det är ett meningslöst brott, ett brott utan motiv, syfte, logik.

Ordet "ondska" är inte så vanligt när man beskriver företeelser i samhället, men här måste man nog ändå använda den beteckningen. De som begick det här brottet hade inget annat motiv än det.

Det var andra gången spärrvakter på Skogås station utsattes för just detta brott. Båda gångerna har det varit unga invandrartjejer som på detta sätt förnedrats av vandalerna. Jag vet inte om det har varit planerat, men jag kan inte släppa den tanken. Mig veterligen har inga andra stationer drabbats på samma sätt, vilket möjligen kan tyda på att förövarna är lokala.

Ibland känns uppförsbacken allt för lång och tung för oss som kämpar för ett bättre Skogås.

Inga kommentarer: