Med stor glädje såg jag rubriken på SL:s hemsida: Nynäs-Express ska förbättra punktligheten.
Jag har länge varit av den uppfattningen att direkttåg till Nynäshamn, en Nynäs-Express, skulle vara viktigt för att förbättra kommunikationerna för Nynäshamnsborna, men kanske ännu mer för alla dem som åker med färjorna (för att inte tala om alla oss som tvingas trängas ombord på överfulla "färjetåg"). Med ett snabbtåg direkt eller nästan direkt till stan skulle färjeläget i Nynäshamn bli betydligt mer attraktivt, vilket i sin tur förhoppningsvis skulle leda till en positiv utveckling för passagerartrafiken till och från hamnen.
Glad i hågen, men något förvånad ändå, började jag läsa - och insåg snabbt att rubriken inte bara var missvisande, utan direkt vilseledande.
Istället för snabbtåg till Nynäs vill SL köra den vanliga, långsamma trafiken endast till Västerhaninge, där hågade resenärer får byta till tåget mot Kungsängen/Bålsta.
Det kanske är en klok åtgärd rent tillfälligt. Det ska gudarna veta att det har varit mycket strul med spår, ledningar och signalsystem de senaste veckorna - ja, kanske rentav värre än vad vi vant oss med de senaste fem, sex åren.
Men oavsett om åtgärden är klok eller inte, så ska man inte kalla det Nynäs-Express. Långsamma lokaltåg som stannar på stationer som Hemfosa och Segersäng bör rimligen inte kallas expresståg, utan snarare för mjölktåg. Nynäshamns kommunalråd Ilija Batljan kallar istället projektet för en "lillpendel", och det är kanske lite snällare.
Men han är å andra sidan inte snäll mot SL:s förslag när han hävdar att det inte är konkurrenskraftigt utan att man i så fall lika gärna kan köra bussar och bara använda Nynäsbanan för godstrafiken.
För ett antal år sedan ägnade jag en sommar åt att köra cyklar mellan Cityterminalen och Nynäshamn på en pick-up. Jag kan säga att efter ett par vändor på den smala och slingrande Nynäsvägen söder om Västerhaninge var man ganska utled på den vägen. Buss är inget bra alternativ förrän det byggts en ordentlig väg ner till Nynäshamn, och tåg är inget bra alternativ förrän de faktiskt går rätt så snabbt - och enligt tidtabell!
Nynäshamn skulle kunna ha ett fantastiskt kommunikationsläge, som en port mot länderna på andra sidan Östersjön (och så Gotland förstås). Nu har de tvärtom lite för dåliga kommunikationer åt alla håll.
Hur som helst, mitt tips till SL är följande: Spara namnet "NynäsExpress" till den dag då vi faktiskt lyckas köra snabbtåg till Nynäs. Om jag får bestämma så är den inte så långt borta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar