04 september 2006

Visst behöver vi löparbanor

Den 3 juni skrev jag ett inlägg här på bloggen under rubriken "Bygg ordentliga löparbanor på mossen!". Idag fick jag veta att det budskap jag hade då är ännu mer aktuellt än jag visste om. Idag var jag på första spadtaget till den nya multihallen på Storängsvallen i centrala Huddinge. Ja, första spadtaget visade sig i verkligheten röra sig om att man började gjuta betong - eller vad det heter, det enda byggande jag företagit mig har varit med Lego-bitar...

Hur som helst, vid fikat efter ceremonin kom jag i samspråk med några representanter från friidrottsklubben HAIS, som bedriver en fantastisk verksamhet i centrala Huddinge och är en av de stora vinnarna med den nya multihallen. Vetgirig som jag är började jag ställa en massa frågor - och fick till min stora förvåning (och glädje!) veta att HAIS nyligen startat verksamhet även i Skogås/Trångsund. Inomhusträningen sker i Edboskolans hall och Trångsundsskolans lilla gymnastiksal, medan utomhusträningen bedrivs i Farsta. Mina tankar om att bygga löparbanor runt konstgräsplanen på Nytorps mosse bemöttes, föga förvånande, med stor entusiasm.

Jag hoppas att det blir uppenbart för alla och envar att vi i vart fall inte ska bygga bort möjligheten att bygga löparbanor runt konstgräsplanen. Friidrotten växer, skolorna har ett uppdämt behov och svenska barn (och vuxna) behöver röra sig mer.

Inga kommentarer: