"Hurra för SL-satsningen" är rubriken för en debattartikel av Mikael Sundström, ordförande för Kollektivtrafikant Stockholm, i måndagens Stockholm City.
Artikeln innehåller en del märkligheter, vilket inte är så konstigt eftersom resonemangen utgår från en felaktig föreställning. Jag citerar: "Det är också trängselavgiftsförsöket som gjort det ekonomiskt möjligt att genomföra satsningen".
Så är naturligtvis inte fallet. Trängselskatteförsöket har ännu inte genererat en enda krona till trafiken i Stockholm. Det är högst tveksamt om det någonsin kommer att göra det. Kostnaderna för att genomföra försöket är gigantiska, och pengarna som kommer in hämtas hur som helst ur våra egna plånböcker. Det hade alltså varit fullt ekonomiskt möjligt att genomföra satsningen utan trängselavgifterna.
Däremot är det naturligtvis så att genomförandet av biltullarna tvingat socialdemokraterna att agera. Bakgrunden är förstås att Annika Billström dagarna före valet dyrt och heligt lovade att inte genomföra några trängselavgifter och dagarna efter valet beslutade sig för att göra precis raka motsatsen till det hon lovat, ett förfarande som nog får anses som ett grövre valfusk än det som hennes partikamrater faktiskt dömts för.
Om (s) inte bara blåljuger sig till makten, utan därefter dessutom genomför ett biltullsförsök som får katastrofala konsekvenser för kommunikationerna i staden (vilket blir en naturligt följd av att de under de senaste trettio åren inte genomfört några större utbyggnader av trafiknätet samtidigt som Stockholm växt med ett Malmö eller två...) så kommer det naturligtvis att få konsekvenser i valresultatet 2006.
Därför beslutar sig (s) för att ta fram resurser för satsningar på SL-trafiken, resurser som hela tiden har kunnat tas fram men som man tidigare struntat i därför att man har haft viktigare saker för sig - bygga järnvägar i norra Norrland eller borra i Hallandsåsen eller vad det nu kan vara. Men pengarna är inte nya. Och det är hela tiden vi stockholmare som betalat dem via våra skatter.
Nu vill man att vi dessutom ska betala en trängselskatt - och Mikael Sundström har mage att säga följande: "Tack vare försöket med trängselavgifter frigörs nu pengar för att snabbt avlasta befintlig spårtrafik med nya attraktiva direktbusslinjer. Om stockholmarna röstar för en fortsättning kommer det också bli möjligt att påbörja investeringar i nödvändiga nya spår."
Dumheter, dumheter, dumheter! De nödvändiga nya spåren har vi redan betalat både en och två gånger via skattsedeln. Det enda som krävs är att politikerna i riksdagen tar sitt ansvar när de fördelar pengarna. Jag vet att kristdemokraternas politiker gör det, men Mikael Sundström och andra borde ställa krav på de övriga partierna, och framför allt då vänsterkartellen.
Det känns lite märkligt när en organisation som Kollektivtrafikant Stockholm låter publicera en debattartikel som förefaller vara skriven av någon socialdemokratisk spinndoktor. Eller kanske är det inte det? Kollektivtrafikant Stockholm har nyligen bytt ledning. (S) är erkänt duktiga på att ta kontroll över oberoende organisationer och få dem att propagera för den egna partilinjen. Nu måste Mikael Sundströms roll som oberoende representant för kollektivtrafikanterna allvarligt ifrågasättas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar