03 juli 2007

Handelkammaren slarvar om kollektivtrafiken

Stockholms Handelskammare publicerade nyligen en rapport med den förpliktigande titeln "Framtidens kollektivtrafik". Jag grep mig naturligtvis med stor entusiasm an verket att läsa skriften, men upptäckte till min stora förvåning att den, titeln till trots, var en ganska slarvigt ihopknåpad rapport.

Vissa ställningstaganden är positiva, men ganska självklara. Stockholm skulle behöva en betydligt bättre kollektivtrafik än man har idag, statens ekonomiska satsningar är otillräckliga och i viss mån felinriktade.

Men det finns också ställningstaganden som förtjänar kritik. En är den extremt ensidiga och enligt min mening felriktade kritiken mot spårvagnstrafik. Istället vill man ha massiva satsningar på nya tunnelbanelinjer. Man vill också lägga ner hälften av alla tunnelbanestationer på gröna linjen och gräva ner delar av tunnelbanan.

Huvudsakligen vill man satsa på kollektivtrafikutbyggnad till kommuner som Täby, Lidingö och Nacka, men även om Huddinge inte nämns någonstans i texten finns vi i form av Kungens kurva åtminstone med i en kartskiss för en framtida ringlinje runt staden. Den som begrundar dragningen blir dock fundersam över hur de har tänkt egentligen - för inte är väl en linje som går från Gullmarsplan till Kungens Kurva och därifrån till Alvik, Solna Centrum och Lidingö det som Stockholm mest av allt behöver?

Vill man ha tunnelbana till Kungens Kurva (och det skulle jag gärna ha) är ju det rimliga att förlänga röd linje dit från Fruängen, via en station i Segeltorp.

Och visst skulle det i vissa attraktiva lägen kunna vara ekonomiskt försvarbart att gräva ner befintlig tunnelbana, men kostnaderna är enorma och det krävs ordentliga markvärden för att det skulle vara möjligt. Speciellt som det inte skulle öka trafikkapaciteten det minsta.

Nej, den här rapporten får mig inte att ändra min uppfattning att vi bör förlänga tvärbanan från Alvik till Solna station och Djurgårdslinjen till Stockholms C, och att 4:ans buss borde göras om till spårvagnslinje. Spårvagnen är ett effektivt, trevligt och samhällsekonomiskt lönsamt transportmedel. Sedan borde tunnelbanan byggas ut i vissa områden, t.ex. från Odenplan till Karolinska sjukhuset. Men det visste vi ju redan innan den här slarviga rapporten.

Inga kommentarer: