25 juli 2008

Avskaffa recepttvånget på sprutor!

DN Debatt idag får Socialdemokraternas tidigare sjukvårdsminister Ylva Johansson med anledning av Pride-festivalen utveckla sina tankar om vad vi bör göra åt spridningen av hiv/aids. Jag vet inte om jag tror att förslagen kommer att revolutionera kampen mot hiv - det är ju inte direkt några nyheter som presenteras, utan det mesta har nog framförts tidigare av såväl kristdemokrater som socialdemokrater. Men såväl informationskampanjer som sommaröppna ungdomsmottagningar verkar åtminstone i mina öron vara kloka åtgärder. (Noteras kan att det finns stora likheter med Maria Larssons debattartikel i Göteborgs-Posten idag.)

Frågan om sprutbytesprogram är inte heller ny. Jag har varit på flera kristdemokratiska riksting där frågan debatterats och jag vet att personer som jag har väldigt stort förtroende för har diametralt olika åsikter i frågan.

Min egen åsikt går dock lite på tvärs mot alla debattörer. Jag kan nämligen inte förstå varför sprutor ska vara receptbelagda. Om jag vill ha en spruta att använda i min matlagning (nej, jag är inte så avancerad, men jag har hört talas om folk som gör det) så får jag gå till en knarklangare. Jo, de säljer dem, medan Apoteket kräver att du har ett recept!

Fria sprutor till narkomaner gör situationen ännu märkligare. Då skulle det alltså bara vara vi som inte knarkar som ska hindras från att få tag på sprutor.

Nej, det enda raka är att avskaffa recepttvånget. Alla som har rätt att köpa en sax eller kniv borde också ha rätt att köpa en spruta.

Inga kommentarer: