15 juli 2008

Är pastorn en säkerhetsrisk?

Jag läser Stefan Swärds tänkvärda debattartikel på SvD Brännpunkt: Varför spanade FRA på Ekman? Jag har tidigare inte kommenterat FRA-lagen. Det känns som om det har varit en hel del överdrivna ord i den och jag har ärligt talat svårt att se att den nya lagen skulle göra så radikalt stor skillnad jämfört med tidigare. Precis som pastor Swärds artikel ger exempel på så har Säpo redan tidigare kunnat ge sig stora friheter att spana på misstänkta svenskar.

Men man kan förstås undra varför de skulle anse att just pastor Ekman var ett så farligt element att hans förehavanden behövde kartläggas. Att KGB och dess olika avläggare runt om i före detta Sovjetunionen fann honom intressant, det kan jag förstå. De hade ju också en lång och rik tradition av förföljelse av kristna att luta sig emot. Att israeliska säkerhetstjänsten Mossad och dess palestinska motsvarighet(er) också hade intresse av honom kan jag också förstå.

Men Säpo? Även om Ulf Ekman inte hörde till den styrande socialdemokratiska regeringens såtaste vänner (för att använda ett understatement) så fanns det ingen anledning att frukta att pastorn skulle ägna sig åt terroristverksamhet. Inte heller finns det anledning att tro att hr Ekman skulle ha haft tillgång till några svenska statshemligheter. Så vitt jag förstår ägnade han sig i första hand åt att predika om Jesus och be för sjuka. Jag kan förstå att en och annan var nyfiken på den kontroversiella kyrka han ledde, men det var knappast en säkerhetspolitisk fråga. Var det kanske på uppdrag från ryssarna man höll koll på den gode Ulf? Tjänster och gentjänster? Jag vet inte, men det är den rimligaste förklaring som jag kan komma på.

Jag vet inte om lagstiftningen behöver ändras, men det här är bara det senaste exemplet på att den svenska säkerhetstjänsten behöver hållas i strama tyglar. Vi kan nog alla dra oss till minnet andra gånger som de gått över gränsen - ofta i nära samarbete med den styrande socialdemokratin. Låt oss se till att det inte blir fler.

Dagen

Inga kommentarer: