11 oktober 2013

Äntligen ett apotek i Trångsund!

Efter många års frånvaro, och lika många års kamp - nu finns det äntligen ett apotek igen i Trångsund centrum! Praktiskt lokaliserad mitt i centrum, mellan biblioteket och banken och på våningen under vårdcentralen, blir apoteket ett värdefullt tillskott till butiksutbudet i Trångsund.

En viktig förutsättning för att vi återigen skulle få ett apotek i Trångsund är förstås apoteksmonopolets avskaffande. En viktig reform som Göran Hägglund och Kristdemokraterna drivit igenom! Nu kan vi handla medicin där vi bor, även där de gamla apoteksbyråkraterna tyckte att det var onödigt - som i Trångsund med sina knappt 10.000 invånare.

En annan viktig förutsättning är förstås att det finns apoteksföretag som är villiga att satsa. I det här fallet är det inte fråga om någon stor kedja utan om en apotekare som startat ett eget företag. Budskapet som upprepas gång på gång på hyllorna är att kunderna ska berätta vad de vill ha och vad de behöver - ingenting är omöjligt! Jag gillar den attityden och önskar Trångsunds apotek all lycka och framgång.

Och när jag ändå skriver om nya apotek så kan jag rapportera att när jag besökte Vårby gårds centrum för ett par dag sedan i sällskap av bland andra bostadsminister Stefan Attefall och partiets 2:e vice ordförande David Lega fick jag se att ett nytt apotek också är på väg att öppna där. Steg för steg utrotas apotekslösheten i landet!
 

Inga kommentarer: