27 oktober 2013

Tvärbanans förlängning till Solna centrum invigd

Pehr Granfalk, Christer G Wennerholm och Sten Nordin
binder ihop band.
Vi har väntat så länge, men idag var det äntligen dags - invigning av Tvärbanans förlängning från Alvik till Solna centrum. Trafiksuccén är given. Att kunna åka spårvagn från Solna centrum till Alvik via Sundbyberg och Bromma Blocks kommer att locka massor av resenärer, dels för att det finns massor av bostäder och arbetsplatser utmed sträckningen, men också för att den förbinder en rad olika tunnelbane- och pendeltågslinjer och därmed kan fungera som en smart resvägsförkortare för människor som idag måste åka via innerstan. Tvärbanans förlängning binder ihop stadsdelar som ligger nära varandra men som kollektivtrafikmässigt inte riktigt suttit ihop. Jag tyckte att det var en fantastisk symbolik att representanter för landstinget och de tre närmast berörda kommunerna, Solna, Sundbyberg och Stockholm, inte klippte band utan istället band ihop dem. För det är ju det som det handlar om.

Mer tunnelbana än spårväg i Alvik.
Därmed inte sagt att allting är perfekt. Som jag förstått saken har man ännu inte riktigt lyckats lösa kompatibiliteten mellan signalsystemen på Tvärbanans olika delar, så man fick byta spårvagn i Alvik. Och när man åker på den nya sträckan är det inte utan att man förstår varför den blivit väldigt dyr. Mellan Alvik och Johannesfred går hela sträckan i tunnel utom den del som går på en bro över vattnet och det hela känns mer som tunnelbana än som spårväg. Och tunnelbana är som bekant oerhört dyrt att bygga. Även i Solna känns det mer som tunnelbana eller järnväg än som spårväg och trafiken går till stor del på egna instängslade banor relativt långt från stadsmiljön. Bäst tycker jag att man lyckats på den korta sträckan genom Sundbyberg där spårvagnen inte bara kommer att fungera som ett bra transportmedel utan också skapar en mer attraktiv stadsmiljö. Mer sånt, tack!

Och så var det det där abrupta slutet vid hållplatsen i Solna centrum. Vid den stora gropen där Sveriges förra nationalarena stod dyker banvallen ner i jorden. Men utan spår. Först nästa år blir sträckan fram till Solna station och den nya nationalarenan färdig. Och om jag förstått saken rätt så är även den etappen till största delen lokaliserad till tunnlar och broar. Trist ur stadsbyggnadsperspektiv och förstås också väldigt dyrt, men det bör i alla fall föra med sig att spårvagnarna slipper konkurrera med bilarna i morgonrusningen och snabbt kan glida från Arenastaden till Alvik och vidare mot Liljeholmen, Gullmarsplan och Sickla. Det ser jag verkligen fram emot.

Inga kommentarer: