29 november 2014

SCA:s privatjet oroande för Stockholm

Jag har med stort intresse följt de senaste dagarnas rapporter angående blöjjätten SCA:s generösa användning av privatplan, framför allt i Svenska Dagbladet. Naturligtvis är det i första hand en fråga mellan bolaget och dess aktieägare (vilket i förlängningen i och för sig innebär alla vi som arbetar, eftersom en stor del av våra framtida pensioner placeras i svenska storbolag som just SCA och vi genom AP-fonderna är storägare i bolaget), men det finns också aspekter som berör alla stockholmare och mälardalingar.

För att Stockholmsregionen och Mälardalen ska ha en stark ekonomisk utveckling är det oerhört viktigt med våra internationella kommunikationer. Hamnarna och järnvägen är viktiga, men när det gäller internationella persontransporter är flyget utan tvivel det viktigaste. Här har Stockholm ett handikapp jämfört med många andra europeiska storstäder. Jämför man direktflygen från Stockholm till andra metropoler i Europa och framför allt övriga kontinenter kan man snabbt konstatera att vi ligger i lä inte bara jämfört med världsstäder som Paris och London utan även gentemot städer som Amsterdam, München, Wien och Milano och till och med i bakvattnet om man jämför med nordiska huvudstäder som Köpenhamn och Helsingfors.

Med vår starka industri, alla våra huvudkontor för multinationella företag och våra ambitioner som finanscentrum skulle vi behöva bättre kommunikationer. Det är därför det är så viktigt att Bromma flygplats får finnas kvar som ett viktigt nav för inrikesflyget och Arlanda får fortsätta utvecklas genom att använda alla startbanorna fullt ut. Flygtrafiken till och från Stockholm behöver utvecklas.

Men det förutsätter förstås att de flyg som går faktiskt används. När man läser att SCA-ledningen väljer att åka privatjet till London istället för att ta någon av de dussintals avgångar som går från Arlanda varje dag förundras man - och oroas. För om de svenska storföretag som faktiskt har råd att betala för förstaklassbiljetter (och uppenbarligen även tio gånger så mycket...) istället väljer privatjet, varför ska då de flygbolag som söker nya linjer välja att börja flyga på just Stockholm? Det är ju vårt framgångsrika näringsliv som är huvudskälet att flyga mellan Stockholm och andra destinationer än Mallorca, Teneriffa och Bangkok.

Jag tror absolut att det kan finnas ett behov av privatjet som komplement till den reguljära trafiken - åtminstone så länge Stockholm är så pass illa försett med flygförbindelser som idag. Men till Göteborg, London och New York kan man allt som oftast åka alldeles utmärkt reguljärt. Och förhoppningsvis kommer man framöver att kunna göra det till allt fler städer runt om i världen. Jag hoppas att SCA kommer att vara med och bidra till det.

Inga kommentarer: