28 januari 2015

Glitter och glamour i skolvärlden

Prisutdelning till Årets pedagog i förskolan.
Igår var det stor gala i Huddingegymnasiets aula: röd matta, (alkoholfritt) bubbel, konfettiregn och prisutdelning till Årets pedagog, Årets chef och Arena Huddinges pris för entreprenörskap. Galan och priserna är ett bra exempel på hur man kan jobba för att uppmuntra de goda exemplen inom skolans värld och lyfta fram personer som verkligen gjort någonting bra. Lite glitter och glamour som inramning är bara bra. Och det finns sannerligen ingen brist på lämpliga kandidater!

Själv var jag med som prisutdelare i klassen Årets pedagog i förskolan - ett hedersuppdrag som följer av att vara ordförande i förskolenämnden. Årets vinnare blev Jeanette Roll och Johanna Aifidis på Glömsta förskola, men alla de fem nominerade personerna eller teamen är värda att lyftas fram som goda exempel för alla som jobbar i Huddinges förskolor. Hur har de gjort? Vad kan vi lära av dem när vi försöker utveckla vår förskola? Här hittar du alla finalisterna i förskolan.

Carina Hafrén, Anders Enström och jag.
Men det var förstås inte bara förskolan som hade värdiga pristagare. För mig kändes det extra roligt att två (!!!) gamla klasskamrater som jag gick i samma klass som hela vägen från ettan till nian fick ta emot pris på galan. Carina Hafrén, som är SO-lärare på högstadiet i Östra grundskolan, fick Arena Huddinges pris för entreprenörskap i skolan och Anders Enström, som är matte/NO-lärare på samma skola, fick pris som Årets pedagog i grundskolan. Verkligen inte illa. Jag är säker på att vi har en och annan gammal lärare som är väldigt stolt idag, och med all rätt. Även om jag inte ser skolåren i Skogås i något rosenrött sken så fick vi både kunskaper och engagemang som vi på olika sätt kan använda för att göra skolan, Skogås och Sverige bättre idag. När man som jag hör en del från skolans värld blir man oerhört stolt över sina gamla klasskanrater som ofta omnämns som inspirationskällor och bra exempel. Stort grattis, Carina och Anders!




Inga kommentarer: