13 november 2007

Mitt i presenterar vitsippspriskandidater

I veckans Mitt i Huddinge fanns två fina artiklar om människor som gjort viktiga insatser - Ove Sjödin, en 77-årig man i Väntjänsten som varje vecka åker från Flemingsberg till Skogås för att hjälpa P-O Boman, en 58-årig funktionshindrad man, och väsentligt yngre Kalle Söderström som hjälpte polisen med att gripa en tjuv som stal ur bilar på en parkeringsplats i Stuvsta.

Väntjänsten gör en ovärderlig insats för att möta ensamma äldre människors sociala behov, men deras arbete har jag prisat här på bloggen tidigare så jag behöver kanske inte säga mer just nu.

Kalle Söderström, som på polisens instruktioner först konfronterade och sedan följde efter en tjuv under en vild biljakt, har jag däremot inte nämnt förut. Jag skulle knappast ha agerat på samma sätt som han, men han visade stort civilkurage och om fler gjorde som han skulle både Sverige och vår kommun bli bättre att leva i. Vi kristdemokrater vill ju ha en civilkuragelag liknande den som finns i flera av våra grannländer - men om alla vore som Kalle Söderström skulle inte den behövas!

Två nya kandidater till det Vitsippspris vi kristdemokrater brukar dela ut i kommunen. Det tycker jag känns fantastiskt inspirerande.

Inga kommentarer: