13 februari 2009

Konkurrens och kundvänlighet på spåren

Enligt ett nytt regeringsförslag ska SJ förlora monopolet på persontågstrafik i Sverige, rapporterar SvD. Fast i ärlighetens namn ska man väl säga att något monopol knappast kan anses råda idag. Åker jag pendeltåg i Stockholm idag körs de av Stockholmståg, som visserligen har SJ som storägare men ändå är ett separat bolag som vunnit en landstingsupphandling. På samma sätt har ett antal andra sträckor upphandlats av olika länstrafikkonstellationer runt om i landet. På liknande sätt har det gjorts statliga upphandlingar på en del långsträckor. Inte sällan finns det till och med olika bolag som med olika komfort, snabbhet och pris kör samma sträcka.

Men, alright, på många sträckor finns fortfarande ett SJ-monopol - och det vore bra om det bröts upp. Själv får jag nog räknas till tågentusiasternas skara. Jag åker gärna och ofta tåg i andra länder. Men i Sverige blir det inte ofta att jag åker annat än i Mälardalen. Det höga priset i kombination med att man oftast ska bestämma i så god tid när man ska åka gör att jag oftast väljer andra alternativ, när så är möjligt: buss eller till och med bil.

Med bättre konkurrens på spåret skulle det kanske finnas tågoperatörer som skulle göra långresor med tåg attraktiva även för sådana som jag? Det är i alla fall min förhoppning. Just kundvänlighet måste komma i centrum. Där bör man till exempel se till att det går enkelt att köpa biljetter till alla tågbolag, även för den som inte har full koll på vilka operatörer som kör just den sträcka man vill åka, liksom man bör ha tidtabeller med alla tåg som stannar på stationen - inte bara en tidtabell för varje tågoperatör, som det är idag på många stationer.

SvD

8 kommentarer:

Pelle sa...

Jag förstår att du tänker på dig själv i första hand och inte på de som faktiskt använder tåget nästan varje dag. Gör du likadant i alla dina politiska beslut?

Att du väljer tåget i andra länder beror väl mest på att alternativet är att hyra en dyr bil? Eller menar du seriöst att tågpriserna är lägre i länder där tåget är avreglerat? Vilka länder jämför du då med?

Karl Henriksson sa...

Jag använder tåget nästan varje dag - men länstrafiktåg där SJ sedan ett antal år tillbaka inte längre har monopol och där priset som länstrafikbolaget betalar har sjunkit dramatiskt sedan SJ-monopolet avskaffades.

Att jag använder tåg istället för buss i andra länder beror på att tåget ofta faktiskt är konkurrenskraftigt gentemot buss där, till skillnad från när jag t.ex. reser från Stockholm till Småland.

Sedan hoppas jag att du, Pelle, framöver lämnar de personliga påhoppen och förolämpningarna därhän när du debatterar. Genom att det finns olika typer av alternativ för olika typer av resenärer kan man åstadkomma attraktiva lösningar för såväl pendlare som vi andra. Det har SJ misslyckats med hittills.

Pelle sa...

Hej igen. Jag menade inte min kommentar som ett påhopp. Mer som en syrlig kommentar.

Du uttalar dig väldigt självsäkert om hur saker fungerar i andra länder och varför och det gör mig orolig. Synd att du inte har tid att nämna vilka länder du menar.

Sedan så tror jag ganska säkert att den avreglering som nu föreslås för långdistanstågen bygger på helt andra principer än de länstrafiktåg du åker med.

De länstrafiktåg du åker med är de facto reglerade genom upphandling där kollektivtrafikhuvudmannen (t. ex. SL) har trafikeringsmonopolet. Ett bra exempel, javisst men likväl ett monopol.

Det Torstensson talar om är något helt annat som ska klämmas fram innan valet och genomföras därefter (så att de ganska många och sannolika problem som kommer för resenärerna i övergångsperioden hamnar i någon annans händer).

Jag vet, visst är jag cynisk, men problemet med t. ex. försenade tåg beror i första hand på spår- / och kapacitetsbrist. Det vet Torstenson.

Avreglering av långdistanståg på det sätt Torstensson föreslår gör på det stora hela varken till eller från tror jag. Det tar bara tid från annat viktigare som hon borde arbeta med.

Karl Henriksson sa...

Jag tror att Åsa Torstensson tror och hoppas på att eventuella övergångsproblem hamnar i hennes knä under nästa mandatperiod. Det skulle i alla fall jag vilja om jag vore i hennes situation.

Det finns ingen anledning att tro att konkurrens på spåren skulle lösa alla de problem som idag finns för tågtrafiken. Spåren skulle inte bli fler, och störningskänsligheten vid till exempel spårfel eller nedriven kontaktledning skulle vara lika stor som tidigare.

Däremot är det inte otroligt att olika bolag skulle kunna konkurrera när det gäller till exempel snabbhet, komfort och pris. När Jan Carlzons SAS under monopoltiden tjänade stora pengar på businessclass-resenärerna var det inte många som föreställde sig hur Ryanair och andra lågprisbolag skulle kunna förändra flygbranschen.

Om avregleringen på flyg- och bussmarknaderna gjort att dessa transportmedel vunnit marknadsandelar jämfört med tåget, finns det anledning att se över hur man ska kunna avreglera även tågmarknaden. Samtidigt ska man naturligtvis studera internationella exempel noga, t.ex. Storbritannien, för att se till att man vid avregleringen inte gör samma misstag. Till exempel vad gäller kundvänligheten - det brittiska systemet kan vara tämligen förvirrande för den ovane resenären.

Mitt favorittågland är för övrigt Italien, där monopolbolaget Ferrovia dello Stato ("Statens Järnvägar") har ett mycket flexibelt system där vi kunder kan välja mellan tre, fyra olika nivåer på pris-/snabbhetsskalan. Mitt semestrande jag väljer oftast ett lägre pris och njuter av den långsamma tågresan.

Ted sa...

Nu är det här sjukt långt efter att diskussionen dött, men ändå. :)

Jag tror att det stora problemet med att avreglerar tågmarknaden är att den skiljer sig markant från väg- och luftmarknaden. Det jag då betänker är att trafikens flöde i vägrummet har sin flaskhals i antalet fordon på vägarna. Alltså ju fler fordon desto mer dynamisk trafik.
Tågtrafik skiljer sig markant här då tågtrafikens flaskhals snarare ligger i spåren. Alltså, spåren fylls upp snabbt med fordon och sinkar således trafiken.

Kort och gott, avreglera inte tågtrafiken, utan se tills att det byggs fler och nya spår så att man kan lägga in fler tåg.
Statliga subventioner till banverk? Vi kanske kunde be tyskarna bygga ut spåren åt oss? :P

Ted sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ted sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ted sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.