"Nu rustar vi röda linjen för framtidens Stockholm" är rubriken på en debattartikel i Dagens Nyheter idag av Michael Stjernström (KD) och övriga alliansgruppledare i landstingets trafiknämnd. I artikeln berättar de om de kommande satsningarna på nytt signalsystem som gör att tågen kan gå tätare än idag (med 36 istället för 24 tåg i timmen) men också om planerna på att köpa in totalt 88 nya tåg, eventuellt förarlösa sådana.
Förarlösa tunnelbanesystem har på senare år varit det vanliga när man byggt nytt. Vi kan till exempel se det i Köpenhamns nybyggda metro eller i Docklands Light Rail, som är det senaste större nytillskottet i Londons tunnelbanesystem.
Men det finns också exempel på hur man byggt om äldre tunnelbanelinjer för förarlösa system. Jag har själv varit lite frågande till om det verkligen går att hitta bra lösningar som också känns trygga för resenärerna men måste erkänna att efter att ha åkt en del med linje 1 i Paris metro under de senaste veckorna är jag helt såld på idén. I Paris kör man en linje med extremt tät trafik och extremt många resenärer med plattformsdörrar installerade upp till kanske 2,5 meters höjd på de gamla perrongerna. Det fungerar både smidigt och tryggt, och effektiviteten kan höjas väsentligt i ett automatiserat system.
Jag hoppas alltså att en liknande lösning ska kunna komma till stånd i Stockholm när vi nu bygger om på den röda linjen. Alliansgruppledarnas besked att de vill sätta igång en upphandling av de nya vagnarna så snart som möjligt är mycket välkommet.
Bloggar: Christer G Wennerholm, Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar