01 november 2013

Hjältar i SL-uniform!


Jag minns hur vi när jag var barn brukade sjunga sången "En busschaufför, en busschaufför, det e en man med glatt humör. En busschaufför, en busschaufför, e en man med glatt humör. Och har han inget glatt humör, så är han ingen busschaufför. En busschaufför, en busschaufför, det e en man med glatt humör."

Vi barn var inte så normfritt genusöverskridande, men naturligtvis var det redan på den tiden så att busschaufförerna ofta var kvinnor, som i denna SL-rekryteringsfilm från 80-talet med SL-anställda som sjunger och dansar till tonerna av Village Peoples YMCA. Är den verkligen på riktigt? Jag vet inte, men underbart rolig är den.

Mindre roliga är alla de rapporter om dåligt bemötande från bussförare som vi har stött på de senaste månaderna. Jag vet förstås att busschaufförens yrke inte är enkelt. Det är ofta stressigt och alla kunder är inte så roliga att ha med att göra. Men det ursäktar inte ett dåligt bemötande eller trafikfarligt agerande. Att en busschaufför sitter och pratar i mobiltelefon eller till och med SMS:ar istället för att fokusera på sitt uppdrag och tryggheten för sina passagerare och andra trafikanter är förstås inte acceptabelt. Inte heller är det okej att inte ge äldre resenärer eller personer med funktionsnedsättning den hjälp och det stöd som de behöver. Efter flera rapporter om att rullstolsburna blivit avvisade från bussar gav jag mig för ett par veckor sedan ut i rullstol och prövade själv - inte alldeles utan problem.

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-stockholm?video_id=2470019&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se&starttime=39

Ni kan se reportaget som TV4 gjorde här, och läsa mina bloggkommentarer här.

Men jag vill inte fokusera på det negativa. Det finns massor av busschaufförer som varje dag gör ett fantastiskt jobb - skickliga förare som agerar professionellt och bemöter kunderna jättebra. Dem ska vi lyfta fram, som positiva exempel och förebilder. Därför vill vi kristdemokrater införa ett bemötandepris för busschaufförer. Läs mer om detta förslag här. För mig är de allra flesta av dem namnlösa hjältar, men jag kan ju ändå nämna en, nämligen Mark, som med liv och lust går in för att göra närtrafikbussen i Danderyd och Djursholm till en fantastisk upplevelse för resenärerna. Kör man 4:ans buss inne i stan får man inte samma möjlighet att dela med sig av matlagningstips till resenärerna, men man får å andra sidan betydligt fler tillfällen att ge människor ett vänligt leende!

Vem vill du lyfta fram som en hjälte i busschaufförsuniform?

Inga kommentarer: