18 februari 2014

"Dagen T" i landstingsfullmäktige

Idag fattade landstingsfullmäktige ett historiskt beslut om utbyggd tunnelbana. Nio nya stationer i tre olika riktningar och en kapacitetsökning med 50 procent på ytterligare tre linjer. En sammanlagd investering på cirka 25,7 miljarder kronor. Ett gigantiskt projekt – och ett välbehövligt sådant. 

Stockholm är idag en av Europas snabbast växande storstadsregioner. Om utvecklingen fortsätter som idag kommer länets befolkning passera tremiljonersstrecket om ungefär 20 år. Tillväxten ställer höga krav på en fungerande bostadsmarknad, arbetstillfällen, infrastruktur samt – inte minst – hållbara transporter och en väl utbyggd kollektivtrafik.

Jag är därför oerhört glad över att vi i det Alliansledda landstinget tillsammans med Alliansregeringen och de Alliansledda kommunledningarna i Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla har kunnat komma fram till en överenskommelse om utbyggd tunnelbana – för första gången på flera decennier!

För oss kristdemokrater är det speciellt glädjande att få vara med och fatta beslut om byggandet av en ny tunnel under Saltsjö-Mälarsnittet så att tunnelbanans blå linje ska kunna förlängas till det snabbväxande Nacka och Hagsätralinjen kopplas om genom den nya tunneln istället för att trängas med tågen från Farsta och Skarpnäck. På det sättet kan vi öka kapaciteten på alla dom tre linjerna med 50 procent – en kapacitetsökning som jag tror att dom flesta som åker med linjerna i rusningstid kan vittna om verkligen behövs. Det här är frågor som vi kristdemokrater de senaste åren tagit upp gång efter annan.

Även förlängningen till Järfälla känns som en viktig prioritering. Vi behöver smarta knutpunkter mellan olika transportslag för att korta restiderna och göra så att människor lättare ska kunna få ihop sina livspussel. En ny station i Barkarby för regionaltåg, pendeltåg och tunnelbana kommer att bli en väldigt viktig sådan knutpunkt.

Och den nya linjen mellan Odenplan och Arenastaden via Hagastaden hoppas jag kommer att bli början på en ny, modern tunnelbanelinje genom Stockholm, från Älvsjö till Täby/Arninge. För utvecklingen tar ju inte slut med dagens beslut. Vi ser ett behov av fortsatt utbyggnad av Stockholms kollektivtrafik – spårvägar, lokalbanor, pendeltågslinjer men inte minst tunnelbana. Vi måste fortsätta satsa.


Därför är jag väldigt glad över gårdagens utspel från Alliansen i Stockholms stadshus. En förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö är något som jag pratat om länge. Det rör sig om en ganska kort sträcka och precis som för utbyggnaden till Barkarby tror jag att vinsterna i form av bättre bytesmöjligheter, smartare resvägar och fler bostäder vida överstiger kostnaderna.

Jag och Kristdemokraterna i Stockholms stad och län vill att arbetet med en strategisk tunnelbaneutredning kring de långsiktiga behoven av utbyggd tunnelbana ska komma igång så snart som möjligt. Läs gärna mer om det i den debattartikel som jag och riksdagsledamot Caroline Szyber skrivit som publicerades i Dagens Industri för någon månad sedan.

Inga kommentarer: