Idag fattade landstingsfullmäktige ett historiskt beslut om utbyggd tunnelbana. Nio nya stationer i tre olika riktningar och en kapacitetsökning med 50 procent på ytterligare tre linjer. En sammanlagd investering på cirka 25,7 miljarder kronor. Ett gigantiskt projekt – och ett välbehövligt sådant.
Stockholm är idag en av Europas snabbast växande
storstadsregioner. Om utvecklingen fortsätter som idag kommer länets befolkning
passera tremiljonersstrecket om ungefär 20 år. Tillväxten ställer höga krav på
en fungerande bostadsmarknad, arbetstillfällen, infrastruktur samt – inte minst
– hållbara transporter och en väl utbyggd kollektivtrafik.
Jag är därför oerhört glad över att vi i det Alliansledda landstinget tillsammans med
Alliansregeringen och de Alliansledda kommunledningarna i Stockholm, Nacka,
Solna och Järfälla har kunnat komma fram till en överenskommelse om utbyggd
tunnelbana – för första gången på flera decennier!
För oss kristdemokrater är det speciellt glädjande
att få vara med och fatta beslut om byggandet av en ny tunnel under
Saltsjö-Mälarsnittet så att tunnelbanans blå linje ska kunna förlängas till det
snabbväxande Nacka och Hagsätralinjen kopplas om genom den nya tunneln istället
för att trängas med tågen från Farsta och Skarpnäck. På det sättet kan vi öka
kapaciteten på alla dom tre linjerna med 50 procent – en kapacitetsökning som
jag tror att dom flesta som åker med linjerna i rusningstid kan vittna om
verkligen behövs. Det här är frågor som vi kristdemokrater de senaste åren tagit upp gång efter annan.
Även förlängningen till Järfälla känns som en viktig
prioritering. Vi behöver smarta knutpunkter mellan olika transportslag för att
korta restiderna och göra så att människor lättare ska kunna få ihop sina
livspussel. En ny station i Barkarby för regionaltåg, pendeltåg och tunnelbana
kommer att bli en väldigt viktig sådan knutpunkt.
Och den nya linjen mellan Odenplan och Arenastaden
via Hagastaden hoppas jag kommer att bli början på en ny, modern
tunnelbanelinje genom Stockholm, från Älvsjö till Täby/Arninge. För utvecklingen tar ju inte slut med dagens
beslut. Vi ser ett behov av fortsatt utbyggnad av Stockholms kollektivtrafik –
spårvägar, lokalbanor, pendeltågslinjer men inte minst tunnelbana. Vi måste
fortsätta satsa.
Därför är jag väldigt glad över gårdagens utspel
från Alliansen i Stockholms stadshus. En förlängning av tunnelbanan från
Hagsätra till Älvsjö är något som jag pratat om länge. Det rör sig om en ganska
kort sträcka och precis som för utbyggnaden till Barkarby tror jag att
vinsterna i form av bättre bytesmöjligheter, smartare resvägar och fler
bostäder vida överstiger kostnaderna.
Jag och Kristdemokraterna i Stockholms stad och län vill att arbetet med en strategisk tunnelbaneutredning kring de långsiktiga behoven av utbyggd tunnelbana ska komma igång så snart som möjligt. Läs gärna mer om det i den debattartikel som jag och riksdagsledamot Caroline Szyber skrivit som publicerades i Dagens Industri för någon månad sedan.
Läs även: Ett steg närmare ny tunnelbana (140121), En historisk satsning på ny tunnelbana (131111)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar