25 april 2014

Lättare få ihop livet med internet i kollektivtrafiken

En attraktiv kollektivtrafik handlar inte bara om att resenären ska ta sig från punkt A till punkt B. Hon ska också göra det utan att förlora en massa tid. Då går det lättare att få ihop livet.

Därför gick vi kristdemokrater igår ut med nyheten att vi vill att SL erbjuder trådlös bredbandsuppkoppling (wi-fi) i kollektivtrafiken. Genom att göra det lättare för resenärerna att använda internet till att arbeta eller uträtta ärenden medan de reser blir tiden ombord på tåget eller bussen inte förlorad tid utan väl använd. Att kunna jobba medan man reser är en jätteviktig konkurrensfördel för kollektivtrafiken jämfört med att köra bil. Vill vi vinna över bilister måste vi bli bra på att erbjuda den typen av bonusar till resenärerna.

I Östermalmsnytt med flera lokaltidningar finns en bra artikel i ämnet där jag intervjuas. Även Metro tar upp frågan i en större artikel om den uppgradering av de modernare tunnelbanevagnarna (C20) som vi på tisdag fattar beslut om och planerar att successivt genomföra fram till år 2020.

Precis som Metro nämner finns det mycket positivt med den planerade renoveringen av tunnelbanevagnarna: Genom en ny möblering får debättre utrymmen för barnvagnar och rullstolar och det kommer också bli möjligt att ta sig med rullstol mellan de olika dörrparen i tågen, vilket är viktigt både ur tillgänglighets- och säkerhetssynpunkt. Den nya möbleringen gör också att de i rusningstid kommer att kunna ta betydligt fler passagerare än idag - vilket behövs, som alla som försökt ta sig ombord vid till exempel Skanstull eller Tekniska Högskolan i morgonrusningen kan vittna om. Dessutom kommer tågen att utrustas med alkolås för förarna, vilket blev en stor nyhet som även uppmärksammades i internationell media förra året.

Om vi kristdemokrater får som vi vill och Stockholms kollektivtrafik utrustas med gratis internet så kommer det däremot inte bli någon internationell nyhet. På det här området finns det många städer i världen som ligger före oss, till exempel Malmö. Men att vi inte är först är förstås inget skäl att säga nej. Stockholm behöver på olika sätt utvecklas för att fortsätta vara en attraktiv IT-metropol. Internet i kollektivtrafiken kan vara en liten men symboliskt viktig del i detta - och ett viktigt bidrag i kampen för att göra det lättare för regionens invånare att få ihop livet.

Inga kommentarer: