03 december 2011

Nya satsningar behövs på Stockholms museer

Medan regnet piskar ner utanför mitt fönster funderar jag lite grann på Sockholm som besöksstad. Med sitt läge där Mälaren möter Östersjön, med sin gamla stadskärna med medeltida anor, med sina praktfulla märkesbyggnader är det inte att undra på att staden är populär bland turister, konferensgäster och andra besökare. Jag är glad att fler och fler upptäcker staden i mitt hjärta.

Men det betyder inte att vi i Stockholm har gjort allt som vi kan och borde göra. Claes Arvidsson skriver på Svenska Dagbladets ledarsida idag om planerna på att bygga ett Nobel Prize Center på Blasieholmen, bakom Nationalmuseum och tvärs över Nybroviken från Strandvägen och Dramaten. Ett fantastiskt läge för ett museum och besökscentrum som jag tror at väldigt många kommer att välja att besöka, såväl stockholmare som turister, och något som det kan vara naturligt att vi visar upp för gästande delegationer av forskare, politiker och företagsledare. Stockholm har en rad framstående universitet, men ingenting signalerar kanske ändå Stockholms betydelse i forskarvärlden som Nobelpriset.

Claes Arvidsson hoppas att man samtidigt ska hitta en lösning för Nationalmuseums behov av större ytor för att visa sina samlingar, som Arvidsson bedömer är av världsklass. Jag kanske inte skulle gå så långt som att kalla dem världsklass, för det är minst sagt tufft att jämföras med till exempel Louvren i Paris, Uffizi i Florens eller Eremitaget i S:t Petersburg, för att nämna några av de många riktigt prestigefulla museerna på vår egen kontinent. Men Nationalmuseum skulle med rätt förutsättningar kunna utvecklas till något betydligt större och mer attraktivt än det museum vi har idag. Det vore viktigt för Stockholm som kulturstad och turistdestination. Jag har bloggat om detta förut, här.

I dagens Svenska Dagbladet finns även en intressant artikel om Liverpool, i Näringslivsdelen. Jag har själv besökt Liverpool och imponerats, inte bara av hur man rustat upp de centrala delarna av staden och fått in nytt liv med spännande museer, som Tate Gallery till exempel, utan också hur man skapat en fungerande turistindustri runt stadens mest kända musikexport, The Beatles. Jag har besökt Beatlesmuseet och Cavern Club och åkt på en bussrundtur för att se nationella minnesmärken som Paul McCartneys barndomshem och andra platser associerade med Beatles i staden.

ABBA är förstås inte lika stora som The Beatles, åtminstone inte för mig, men jag tror att många turister i Stockholm skulle uppleva det som spännande och intressant att besöka ett ABBA-museum, som berättar historien om gruppen men också om de olika projekt som abborna varit involverade i sedan dess. Själv kan jag tycka att Globen-området, ett stenkast från Polar-studion vid Skärmarbrink där mycket av magin skapades, skulle kunna vara en lämplig plats för ett ABBA-museum.

Och när man ändå funderar på Globen-området och publikorienterade museer som skulle stödja Stockholms besöksnäring - varför inte ett idrottsmuseum, ett svensk sports Hall of Fame? Hur älskade (och hatade) Stockholms klubbar än må vara har de inte samma dragkraft som, säg, Manchester United, FC Barcelona eller Inter, men Sverige har under årens lopp haft ett stort antal idrottshjältar med internationell ryktbarhet och Globen-området vore den mest naturliga lokaliseringen, djupt associerat med svensk idrott sedan decennier som det är. (Och, till skillnad från Göteborgs idrottsmuseum, tycker jag att det är viktigt att satsa på hela Sverige, inte bara idrottsmän med lokal tillhörighet.) Kanske ett projekt för Sveriges Olympiska Kommitté och/eller Riksidrottsförbundet att bygga vidare på?

Inga kommentarer: