10 april 2012

Kristdemokraterna under attack

När jag kom till kommunhuset i Huddinge i morse möttes jag av en bedrövlig syn. Rutorna var sönderslagna, väggar, dörrar och anslagstavlor nedklottrade. Kommunens informationschef berättade för mig att det var Kristdemokraterna som var målet för attacken. Även om det inte fanns något i själva klottret som indikerade det, vad jag kunde se, så hade det funnits ett brev av något slag där förövarna uttryckte sitt hat mot Kristdemokraterna.

Senare fick jag reda på att även Botkyrkas kommunhus i Tumba under natten utsatts för ett liknande attentat.

Ett brott av detta slag är mer än simpel vandalism. Det är ett övergrepp mot själva fundamentet i det svenska samhället, vår demokrati. På sätt och vis är jag kanske glad att det är just vi kristdemokrater som lyckas reta upp vårt samhälles mörkermän och sabotörer. Vi ska vara en nagel i ögat på dem som vill förtrycka människor och med våld och terror försöker få sin vilja igenom.

Som ordförande för Kristdemokratena i Stockholms län kan jag försäkra att jag inte kommer att tystna eller bli mer försiktig på grund av det hat som demokratins motståndare, må de vara på höger- eller vänsterkanten, visar mot oss. Tvärtom. Kristdemokraternas ideal behövs som en fyrbåk mot hatets och våldets ideologier och mot alla dem som vill förtrycka vanligt folk och tvinga dem till tystnad.

Inga kommentarer: