09 april 2012

Kungens Kurva, Las Vegas

På väg hem från familjens påskfirande i Småland passade jag på att stanna till i Kungens Kurva. Oftast när jag besöker detta norra Europas största handelsområde brukar jag ta bilen från ett handelskomplex till nästa. Idag gjorde jag tvärtom. Jag ställde bilen i Heron Citys parkeringsgarage och gav mig ut på en promenad i området.

I lördags, på påskafton, publicerade Dagens Nyheter en debattartikel om Spårväg Syd som jag skrivit tillsammans med tre partikamrater. Huvudidén med artikeln var att slå ett slag för planerna på en ny spårväg som ska förbinda Kungens Kurva-Skärholmen med två andra tillväxtområden i södra Stockholm, området runt universiteten och sjukhuset i Flemingsberg och mässområdet i Älvsjö. Men samtidigt slog vi fast att vi ser förutsättningar för mer än 20.000 nya bostäder utmed spårvägens sträckning - bostäder som i stor utsträckning kräver förbättrad kollektivtrafik för att komma till stånd. Kungens Kurva är ett av de områden där bättre kollektivtrafik skulle skapa nya förutsättningar för bostäder.

Samtidigt ska man vara tydlig med att Kungens Kurvas styrka aldrig kommer att vara tillgången till bostäder. Kungens Kurva-Skärholmens unika försäljningsargument är områdets position som norra Europas största handelsområde. Det är en position som vi måste bygga vidare på. De som säger att storleken inte har någon betydelse har fel. Åtminstone när det gäller handel. Bigger is better.

Shopping är idag inte bara eller ens i första hand en nyttofunktion utan är en del av upplevelseindustrin och människors självförverkligandeprojekt. Kungens Kurva måste vara en del av detta. Besökarna ska komma från hela Stockholms-området och Mälardalsregionen. När turister funderar på vilken europeisk storstad de ska besöka bör Kungens Kurva vara ett argument för att åka just till Stockholm. Kanske inte som skäl nummer ett, men som ett tillägg "... och så vill jag besöka Kungens Kurva".

För att nå dit måste Kungens Kurva utvecklas. Inte bara vad gäller storlek utan också vad gäller kvalitet. Idag finns världens största eller möjligtvis näst största Ikea-varuhus i området, dessutom arkitektoniskt inspirerat av Frank Lloyd Wrights skapelse Guggenheim-museet i New York. Heron City är Nordens största biografanläggning. Ett stort spahotell planeras. Det är bra, men Kungens Kurva behöver mer sådant. Vi borde tänka Las Vegas snarare än Barkarby eller Arninge när vi planerar framtidens Kungens Kurva.

Las Vegas byggdes i öknen utifrån en styrka: här var spel om pengar tillåtet. Och kasinoverksamheten är fortfarande en hörnsten i staden. Men dagens kasinon är så mycket mer än roulettebord och enarmade banditer. De är hotellkomplex med nöjesfält, shoppingcentran, museer, högklassiga restauranger, teatrar och konsertlokaler, kongressanläggningar och mycket, mycket mer. Inte minst finns här utrymme för spektakulära och galna arkitektoniska infall. Idag kan man roa sig kungligt i Las Vegas utan att spela bort en enda cent.

Även i Kungens Kurva finns det utrymme för spektakulär arkitektur. Medan Stockholms innerstad måste värna om sin skyline och sina historiska miljöer känner Kungens Kurva inga sådana begränsningar. Vill någon bygga en skyskrapa, ett Eiffeltorn eller en pyramid - låt dem! Framtidens Kungens Kurva är inte grå plåtlador utslängda på en gigantisk parkeringsplats, men inte heller en imitation av förra årtusendets stenstäder! Nej, låt Kungens Kurva bli en stad som glittrar och skrattar, som säger "ja, så har vi aldrig gjort förut!" snarare än "nej, så har vi aldrig gjort förut!"

Kärnan i denna nya stad bör vara handeln, på samma sätt som kasinoverksamheten är kärnan i Las Vegas. Men det behöver vara en delvis förändrad handel. Jag ska inte trötta er med alla mina tankar på det området, utan nöjer mig med att konstatera att det också är viktigt att Kungens Kurva blir mer än bara handel. Heron Citys biografer och det nya spahotellet är bra exempel på hur utvecklingen redan gått i den riktningen, men det här är förhoppningsvis bara i sin linda. I till exempel USA och Dubai har jag sett en hel del exempel på spännande saker som helt realistiskt borde kunna bli integrerade delar av Kungens Kurvas erbjudande.

Min promenad tog mig idag genom en betydligt sjaskigare verklighet än den man brukar se i Kungens Kurva, sådant som man sällan hinner begrunda när man styr sin bil från ett köppalats till nästa. Jag såg en mängd saker som skulle kunna förbättras, men framför allt en väldigt stor potential att faktiskt genomföra förändringarna. För Kungens Kurva har en vitalitet och växtkraft som få områden i vårt land. Om vi bara vågar tänka stort - till exempel Las Vegas snarare än fler plåtlador på en asfaltsåker.

Inga kommentarer: