05 oktober 2012

Nya äldreboendet Västergården invigt

Idag var det äntligen dags för invigning av det nybyggda äldreboendet Västergården i Rosenhill i centrala Huddinge. Nittio fräscha och rymliga bostäder med hög standard. Tillagningskök i källaren och kök på varje avdelning som också ska klara Livsmedelsverkets krav. Stora balkonger i flera riktningar på varje avdelning. Olika utrymmen för kultur och social samvaro på alla avdelningar.

Jag var ordförande i äldreomsorgsnämnden när byggplanerna togs fram och tillsammans med fastighetsbolaget Huges ordförande Anti Avsan den som i september 2010 gjorde den symboliska första sprängningen för bygget. Vägen fram till byggstart var inte alldeles enkel och det finns säkert de som tycker att jag var ganska jobbig innan jag fått det nya äldreboendet på den plats och på det sätt som jag ville ha det och till ett pris som vi hade råd att betala. Men när jag nu går runt på äldreboendet känner jag mig stolt. Det blev bra!

Som jag ser det är Västergården ett exempel på kristdemokratisk äldrepolitik i praktiken. (Och då tänker jag inte först och främst på att äldreboendet är byggt i form av ett kors...) Arkitekturen berättar om hur viktigt vi tycker att det är med social samvaro och kultur för de äldre. Den visar på hur vi prioriterar den goda måltiden, både för att god mat lagad på plats ger näring och för att måltiden är en viktig trivsel- och gemenskapsstund. Arkitekturen visar också hur viktigt vi tycker att det är att de äldre enkelt ska kunna komma ut - både på de stora balkongerna på avdelningarna och nere i den fina utemiljön på marknivån.

Nu ser jag fram emot att de boende, anhöriga och anställda ska sätta sin personliga prägel på ett väldigt fint hus. För hus i all ära, men det är människorna som skapar ett hem. På Västergården finns alla förutsättningar för att det ska bli ett väldigt trivsamt hem för de äldre som bor här.

Inga kommentarer: