10 december 2012

Pendeltåg till Uppsala, Arlanda, Södertälje centrum och hem till mig...

Igår var en stor dag för SL-trafiken! För första gången kunde man åka SL-pendeltåg ända till Uppsala, med stopp på de för SL-trafiken nya stationerna Arlanda C och Knivsta. Det är något som är värt att fira!

Själv var jag inte med på invigningsturen från Älvsjö till Uppsala, med tal, pompa och ståt i båda ändarna av resan. Men vad jag förstod så gick allting enligt planerna. Kunde själv konstatera när jag var på väg hemåt på eftermiddagen att mitt tåg mot Västerhaninge bara var halvfullt tills det kom till Älvsjö, där en massa folk steg på som förmodligen åkte med tåget från Uppsala en bit på vägen. Den ökade trafiken bidrar alltså till att minska trycket på tågen i det centrala snittet mellan Älvsjö och stadens centrala delar, förutom att det ger nya resmöjligheter norröver.

Det betyder dock inte att allt gick som det skulle i SL-trafiken igår. I Södertälje var det dags för en annan premiär, tågen mellan Södertälje Centrum och Gnesta började gå igen efter avstängningen under dubbelspårsbygget. Första tåget var tänkt att gå vid niotiden på morgonen, men kom inte iväg förrän vid fyrasnåret på eftermiddagen, rapporterade SVT.

Och när jag på söndagmorgonen skulle bege mig mot staden från min hemvist i Skogås kunde jag konstatera att tidtabellerna varken var ändrade på busshållplatsen eller på pendeltågsstationen, trots att alla tider förskjutits med 15 minuter. Och 15 minuter känns bra mycket när det är 15 minusgrader ute, kan jag lova...

Så. Det finns anledning att fira. Men det finns också anledning att jobba på, för det finns fortfarande många skavanker i SL-systemet. Landets bästa kollektivtrafik skulle behöva bli ännu mycket bättre!

Inga kommentarer: