04 december 2012

Snart pendeltåg till Arlanda och Uppsala...

På söndag börjar SL:s pendeltåg att gå till Arlanda och Uppsala. Idag klubbade vi i landstingsfullmäktige taxereglerna för resor till Arlanda, Knivsta och Uppsala, där det kommer att bli fråga om olika typer av tillägsavgifter utöver kostnaden för det vanliga SL-kortet. Den nya pendeltågstrafiken är ett viktigt steg framåt för ett mer miljövänligt resande till flygplatsen och en mer integrerad arbetsmarknadsregion. Pendeltåget kommer att stanna vid alla stationer mellan Uppsala och Älvsjö - i högtrafik fortsätter det ända till Tumba. Som Salem-moderaten Lennart Kalderén uttryckte det i fullmäktigetalarstolen idag: "Nu blir det möjligt att åka från Tumba till Gran Canaria med bara ett byte". Fast även om de flesta av oss en kall och snöig dag som denna kanske längtade till Gran Canaria är det förstås för Stockholm som attraktiv affärsstad ännu viktigare att man enkelt kan ta sig till London, Frankfurt och New York med bara ett byte...

I mitt inlägg påpekade jag dock att de nya taxorna innebär ett avsteg från SL:s normala principer. För resor till Knivsta och Uppsala gäller reglerna i länstrafiken i Uppsala - och där ger man ingen pensionärsrabatt. Samma sak gäller i Sörmlands, Västmanlands och Örebro län. För mig och Kristdemokraterna är det viktigt att vi fortsätter att ge pensionärerna attraktiva villkor. Jag betonade därför att jag i den framtida mälardalstrafiken, som vi jobbar för ska komma igång när Citybanan invigs, vill jag att att det är Stockholms principer om rabatt inte bara för barn och unga utan också för pensionärerna som får genomslag.

På söndag är det dags för stort firande, med början i Älvsjö klockan 11.30 och avslutning i Uppsala klockan 14.30. Som tur är kommer resan att gå betydligt fortare för pendlarna...

Inga kommentarer: