I en debattartikel på Newsmill slår Christoffer Fagerberg
och en rad andra folkpartister sig för bröstet och påstår att de minsann var de
enda i trafiknämnden i Stockholms läns landsting som tydligt tog ställning för
att Spårväg Syd behövs som just en spårväg och inte som ännu en busslinje.
Sanningen är snarare den att när Alliansen i landstingets
trafiknämnd tog ställning för att Spårväg Syd ska byggas var alla allianspartier
rörande överens om att spårväg var det som behövdes. Skillnaden mellan
folkpartiets och övriga allianspartiers förslag handlade om kommateringsfrågor
i texten.
Spårväg Syd är tänkt att gå från Flemingsberg till Älvsjö
via Skärholmen/Kungens kurva. Den är en viktig del i planerna på att utveckla
Södertörn och förbinda tre av den södra regiondelens viktigaste tillväxtcentran
– Flemingsberg med universitetssjukhus och tre universitet och högskolor,
Kungens kurva-Skärholmen med Nordens största handelsområde och Älvsjö med Nordens
största mässanläggning.
Men vägen till en utbyggd Spårväg Syd är lång och det finns
en mängd problem som behöver hanteras. De samhällsekonomiska kalkyler som SL:s
utredning visade på var inte positiva. Kostnaderna för investering och drift måste
därför hållas nere. Såväl statlig medfinansiering som medfinansiering från
kommuner och andra fastighetsägare som tjänar på projektet behöver förhandlas
fram. Planer på byggande av bostäder och kommersiella fastigheter som motiverar
den stora satsningen måste också komma närmare ett förverkligande.
Att göra frågan om Spårväg Syds framtid till en tvist om vem
som satte kommatecknet på rätt plats blir bara fånigt. Istället finns det högst
verkliga problem som vi måste ta tag i för att spårvägen ska förverkligas. Vi kristdemokrater
arbetar energiskt både i landstinget och i Huddinge kommun för att se till att
lösa dessa problem och bereda väg för nya spår och hoppas att även Folkpartiet
i framtiden ska bli lika lösningsorienterade.
Men fram till dess att
spaden kan sättas i jorden för spårvägen är buss faktiskt den bästa lösningen. Christoffer
Fagerberg m.fl. påstår i sin debattartikel att om man bor i Skärholmen eller
Hagsätra och jobbar i Flemingsberg är det smidigaste sättet att åka idag via
Slussen eller Centralen. Det påståendet är helt enkelt inte sant. Mellan
Skärholmen och Flemingsberg går buss 740 och buss 865, som tar cirka 25-30
minuter beroende på trafiksituationen. Mellan Flemingsberg och Rågsved – en tunnelbanestation
från Hagsätra – går stombusslinje 172. Den resan tar 20-25 minuter. Att ta
omvägen via Stockholms innerstad är varken snabbaste eller smidigaste vägen
idag. Men jag ser fram emot den dag då resorna på Södertörn kan gå ännu snabbare
och smidigare – och på räls hela vägen.
Jag har tidigare skrivit om trafiknämndens beslut här och har även skrivit på DN Stockholmsdebatt om hur viktig spårvägen är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar