06 november 2013

Tackar för förtroendet!

Nu har nomineringskommittéerna i Stockholms stad och län presenterat förslaget på toppkandidater till Kristdemokraternas valsedlar i landstingsvalet nästa år. I förslaget kommer jag att stå på tredje plats på valsedlarna i samtliga tolv valkretsar i Stockholms län, efter Ella Bohlin, Stockholm, och Eva Lannerö, Danderyd.

Jag har under hela nomineringsprocessen var oerhört tydlig med att det är trafikfrågorna som jag vill fokusera på under nästa mandatperiod. Samtidigt är det min övertygelse att sjukvårdsfrågorna alltid bör ha högsta prioritet för Kristdemokraterna i landstingspolitiken. Det är där värderingsfrågorna blir som tydligast - alltså är det också där som vårt ledande landstingsråd bör ha huvuddelen av sin portfölj. Därför har mitt besked till nomineringskommittéerna varit att jag gärna ser någon annan som vårt toppnamn i det stundande valet. Som tur är har vi ett stort antal duktig vårdpolitiker i vårt parti.

Att de kristdemokratiska grundvärderingarna blir tydligare på vårdområdet betyder naturligtvis inte att de inte är viktiga även inom kollektivtrafiken. Vårt starka sociala engagemang hoppas jag blir tydligt i förslag som till exempel att sponsra SL-biljetter till hemlösa eller att införa ett bemötandepris för busschaufförer. Barns och ungas möjligheter att resa med kollektivtrafiken är i fokus när vi kommer med förslag på hur framtidens biljettsystem ska se ut i Waxholmsbolaget och när vi drev igenom studentrabatter på SL. Jag tror att det kommer att bli ännu tydligare i framtiden.

Jag tackar för förtroendet från nomineringskommittéerna och hoppas att jag får samma förtroende från distriktens höststämmor, som fastslår valsedlarna. Jag ser fram emot en valrörelse där jag kommer att lägga oerhört mycket engagemang i att lyfta fram en tydlig kristdemokratisk profil på trafikfrågorna och den övergripande regionala planeringen - och hoppas förstås på att vi under nästa mandatperiod ska kunna sätta ett ännu tydligare avtryck i landstinget både när det gäller vård och trafik.

Inga kommentarer: