13 februari 2006

Och resultatet blev...

Hmm, det blev kanske lite abrupt avslutat i det förra inlägget. Jag hade tänkt komma med ett nytt där jag redogjorde för det slutgiltiga beslutet från nomineringsstämman. Tyvärr är det fortfarande en del detaljer som är oklara för mig, men jag kan i alla fall berätta hur topp 10-listan till riksdagen (fritt ur minnet) såg ut:

1. Mats Odell
2. Inger Davidson
3. Ingvar Svensson

samtliga dessa är redan idag riksdagsledamöter och gör ett bra jobb. Det är inte otroligt att någon av dem blir minister i en borgerlig regering efter valet - två av dem har redan tidigare varit ministrar.

4. Emma Henriksson - inte bara min svägerska och bosatt i Trångsund, utan också en duktig politiker med en tydlig agenda inom till exempel socialförsäkringsfrågor. Hon kommer att göra ett väldigt bra jobb som riksdagsledamot, det är jag övertygad om.
5. Magda Ayoub - tidigare riksdagsledamot (den första riksdagsledamoten med afrikanskt ursprung) och en god vän och väldigt trevlig person som jag varit ute och kampanjat med i olika sammanhang.
6. Robert Halef - vår gruppledare i Södertälje, ännu en god vän och mannen som gjorde att Kristdemokraterna fick över 50 % av rösterna i flera valkretsar i Södertälje i europaparlamentsvalet.
7. Marie Litholm - vår gruppledare i Haninge och ännu en god vän.
8. Inger Strömbom - tidigare riksdagsledamot och biträdande partisekreterare.
9. Aram El-Khoury - Botkyrkakille som i senaste valet kryssades in både i kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige, och har visat sig vara värd varenda röst.
10. Yusuf Aydin - en KDU-are från Botkyrka som jag ofta har varit ute och kampanjat med.

Det är kort sagt en valsedel med massor av riktigt bra - och dessutom väldigt trevliga! - kandidater. Listan skulle inte ha blivit bättre ifall jag hade varit på plats. Lite trist var det förstås att en annan god vän, tidigare riksdagsledamoten Amanda Agestav, som fram till mitten av förra året fortfarande bodde i Skogås, bara kom på 11:e plats. Man får hoppas att partiet gör ett rent osannolikt bra val i höst, för de här personerna skulle verkligen bli en tillgång i riksdagen.

Inga kommentarer: