Så har då vänstermajoriteten till sist presenterat hur det nya biljettsystemet på SL ska se ut. Enkelresor kostar 20 kr. Ett häfte med tio biljetter kostar 180 kr. Vill man använda sina gamla rabattkuponger så ska alla resor kosta tre kuponger.
Vi kan av detta dra tre slutsatser.
1) Vinnare är de som åker enstaka ströresor, framför allt på längre sträckor. De får kraftigt sänkta priser jämfört med de gamla kontantkupongerna (som nästan ingen använder nuförtiden).
2) Förlorare är ibland-resenärerna, framför allt de som reser korta sträckor. Medan priset för vaneresenärer och pendlare, som ju köper periodkort av något slag, blir oförändrat, kommer priset för den som åker enzonsresor med rabattkuponger faktiskt att stiga. Idag kostar en sådan resa (t.ex. Skogås-Huddinge med buss 742) 14,50 kr, i det nya systemet kommer den att kosta 18 kr.
3) Det kommer att bli en hel del merarbete för biljettförsäljarna. I och med att det nästan inte är någon rabatt om man köper 10 biljetter, kommer väldigt många istället att välja att köpa enkelresor. Det innebär fler transaktioner för t.ex. oss spärrvakter. I och med att det kommer att vara dyrare att resa med dagens rabattkuponger (21,75 kr för en resa) än med en enkelresa kommer dessutom att bli väldigt många som löser in sina rabattkuponger, så under någon månad från 1 maj och framåt kommer det att bli en väldig massa administrativt jobb både för oss som säljer biljetter och för SL. Men det är förstås ett övergående problem.
Däremot är den nya orättvisan av allt att döma här för att stanna. För visst är det ganska orimligt att en resa från Loftvägen till Trångsunds centrum ska kosta lika mycket som en resa från Nynäshamn till Märsta? Tänk om taxi använde samma princip!
Återstår att se hur mycket det nya biljettsystemet kommer att kosta skattebetalarna. Jag vågar mig inte på några prognoser. Har vi tur får man in lika mycket biljettintäkter som tidigare, men jag är tveksam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar