07 februari 2006

Och så var det Muhammed-karikatyrerna

Nu har jag till sist sett de berömda Muhammed-karikatyrerna. Och måste erkänna att upprördheten i den muslimska världen ter sig mer obegriplig än någonsin.

Bilda dig en egen uppfattning: http://jihadimalmo.blogspot.com/2006/01/hr-r-muhammed-teckningarna.html#i1138615590

Visst vet jag att det enligt gängse tolkning av islamisk lag är förbjudet för muslimer att avbilda Allah eller Muhammed. Däremot har jag svårt att se att Jyllands-Posten eller någon annan icke-muslimsk publikation skulle vara tvungen att följa sharia.

Och jämfört med de bilder av Gud och Jesus som allt som oftast publiceras i Sverige och övriga västländer upplever jag bilderna som rätt så modesta. För att inte säga tråkiga. En god karikatyr ska ju som bekant få tittaren att skratta.

Fast man drar ju lite på smilbanden när man läser "Ta det lugnt, vänner, när allt kommer omkring är det ju bara en teckning ritad av en otrogen sydjyllänning!" Ett budskap som fler muslimer borde ta till sig, kan jag tycka.

Nej, jag hoppas att både muslimer och andra snart lugnar ner sig och istället ägnar sig åt att ta itu med de problem som finns i samhället. Till exempel segregationen och den bristande integrationen av invandrare i västvärlden och frånvaron av demokrati och religionsfrihet i den muslimska världen.

Inga kommentarer: