25 april 2006

En mellandag för skolorna i Skogås

Idag har det varit en mellandag. Igår fattade kommunstyrelsen beslut om att godkänna lokalförsörjningsplanen för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan, i morgon kommer barn- och utbildningsförvaltningen att presentera sin rapport om hur man ska klara de framtida lokalbehoven i Skogås och förhoppningsvis även Trångsund.

Tidigare har jag i muntliga rapporter fått intrycket att ett minskat antal elever skulle komma att leda till en massa tomma lokaler i Skogås, men när jag nu sett prognoserna för hela Skogås/Trångsund (inklusive Länna, Vidja etc) märker jag att den bilden inte stämmer alls. Visst kommer antalet elever från Östra Skogås att minska kraftigt de närmaste åren, men det kompenseras i stort sett av ett ökat antal elever i områdena runt omkring. Sammanlagt minskar elevantalet fram till 2009 med nio elever, enligt prognosen. Det är tre, fyra barnfamiljer som man inte hade räknar med skulle flytta in...

Däremot kommer det år 2009 finnas färre elever i årskurs 7-9, medan eleverna framför allt i årskurs F-3 kommer att öka. Med min överslagsberäkning blir det fyra nya F-3-klasser, en ytterligare 4-6-klass och fem färre klasser i årskurs 7-9. Men sånt beror förstås på klasstorleken. Jag har hört en del skräckrapporter om hur stora klasserna är i de lägsta årskurserna idag - min brorsdotter går en förskoleklass med 28 elever på Trångsundsskolan. Pretty scary, om du frågar mig, och förmodligen väldigt dyrt i längden - det lär bli fler ADHD-diagnoser och liknande, fler barn som slås ut och hamnar i särskola.

Men det var lite beside the point. Det jag hade tänkt säga är att det ska bli väldigt intressant att få veta vad barn- och utbildningsförvaltningen har kommit fram till i rapporten som presenteras i morgon.

Inga kommentarer: