24 april 2006

Mission: Att förhindra kommunalförbund

Inte sällan är det frustrerande att representera ett litet parti - inte minst när man är i opposition, som vi kristdemokrater är i Huddinge. Men idag känner jag mig stolt över vad vi faktiskt lyckades åstadkomma i kommunstyrelsen.

Min mission idag var att förhindra att kommunstyrelsen fattade beslut om att stödja bildandet av ett par kommunalförbund på Södertörn för att ta hand om upphandlingar respektive miljö- och hälsoskyddsfrågor.

Jag ska inte tråka ut er om hela den långa vägen dit, men på det hela taget gick det över förväntan. Kommunstyrelsen överlämnade inte förvaltningens tjänsteutlåtanden (som mer eller mindre tydligt förespråkade kommunalförbund) som remissvar och i upphandlingsärendet gav man uppdrag till förvaltningen som fokuserade på de olika problem som finns med ett kommunalförbund.

För problem finns det. För verksamheterna, för styrningen, för demokratin. Det lär inte bli någon kioskvältare i valstugor eller vallokaler direkt, men det var ett viktigt beslut för att få besluten att fattas lite närmare dem som är berörda av dem, och sånt gillar jag.

Nu ska det tillstås att frågan om kommunalförbund ingalunda är avförd från dagordningen, men det är inte heller andra former av samarbete mellan södertörnskommunerna. En kompromiss där vi lyckades stoppa det som gick att stoppa och slapp se de stora partierna göra upp över huvudet på oss.

Inga kommentarer: