03 april 2006

JA - till kulturhistoriska informationsskyltar

Kommunen ska sätta upp skyltar vid kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader, beslutades i kommunstyrelsen idag. Det är bra, tycker jag. Vi vet alldeles för litet om vår lokala historia. Under nio års grundskoleutbildning i Skogås tror jag inte att jag någonsin fick någon ordentlig information om varför de murar och skyttevärn där barn jag lekt en gång i tiden hade byggts. Nu finns de (helt utan att jag påverkat i frågan) med på listan över byggnadsverk som ska föräras informationsskyltar.

Själv framförde jag i sammanträdet att jag tyckte att den skylt som planeras i Lissma borde innehålla information om det sovjetiska fångläger som låg där i samband med 2:a världskrigets slut. Det är en bit av Huddinges historia som alltför få känner till. Lägret var en mellanstation för sovjetiska soldater som tyskarna tagit till fånga och nu var på väg hem till Sovjet, där de - fast det visste de förmodligen inte - med stor sannolikhet antingen skulle avrättas eller sändas till fångläger. Stalin var nämligen notoriskt misstänksam mot människor som varit fosterlandsförrädiska nog att låta sig tas till fånga. Han var nämligen inte bara kommunist, han var dessutom paranoid.

Inga kommentarer: