01 oktober 2006

Trängselskatt, kringfartsleder och Citybanan

Visst tycker jag att man ska bygga Förbifart Stockholm, som Alliansens partiledare skriver om på DN debatt idag. Den yttre kringfartsleden mellan Kungens Kurva och Häggvik behövs - ja, det behövs överhuvudtaget fler vägar över Saltsjö-Mälarsnittet.

Och jag kan till nöds acceptera någon form av trängselskatter för att finansiera byggandet av kringfartsleder, i enlighet med förslaget. Folkomröstningens resultat var oklart, inte minst för att Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i ett av svensk demokratis största fiaskon fråntog väldigt många berörda deras rösträtt - till exempel mig.

Men jag har väldigt svårt att acceptera att den planerade Citybanan skrotas. Istället är vi tillbaka vid tredje spåret i markläge. Jag har egentligen ingenting emot tredje spåret - bortsett från att det bara är ett spår, som måste användas i båda färdriktningarna och därför inte kan användas lika effektivt som en fyrspårslösning.

Jag tror att getingmidjan och spårbristen har debatterats under i princip hela min livstid. Väldigt lite har hänt - förutom att Stockholms befolkning i runda svängar har dubblats. Nu måste det byggas, och byggas ordentligt.

Och sedan måste vi börja planera för nästa steg. För oavsett om man bygger tredje spåret eller Citybanan så kommer vi att behöva ytterligare kapacitet. Om 30-40 år med tredje spåret, om 15-20 år med Citybanan.

Den gången hoppas jag att besluten kan fattas när de borde - inte tjugo, trettio år senare som nu.

Inga kommentarer: