31 januari 2006

Småföretagande i Vårby och Kairo

Gör man det inte direkt riskerar det att aldrig bli gjort. Men jag var helt enkelt för trött när jag kom hem från kommunstyrelsesammanträdet igår så jag sköt upp bloggandet till idag - och nu är det snart midnatt igen.

Gårdagens sammanträde var ett av de mer samstämda. Vi hade uppe tre kristdemokratiska motioner till behandling - varav två bifölls och den tredje fick ett tämligen positivt svar även den. Det är svårt att klaga då.

Motionerna som bifölls handlade om att kommunen ska installera alkolås i sina bilar och att kommunen i samarbete med andra intressenter ska arbeta för att ett småföretagarcentrum startas i Vårby. Båda känns väldigt angelägna, men kanske framför allt den sistnämnda.

För drygt ett år sedan besökte jag sopsamlarnas stad i utkanten av Kairo. Vi talar ibland om utanförskap när vi berör invånarna i olika miljonprogramsförorter, men jämfört med situationen för en sopsamlare ("zabbalin", om jag minns rätt) är det ingenting.

Samtidigt sjöd deras stadsdel av liv, och när man skrapar under den anskrämliga ytan upptäcker man en blomstrande företagsamhet. En del i skapandet av detta har de "mikro-lån" som olika biståndsorganisationer gett till små företag. När människor som bankerna inte vill ta i med tång faktiskt får resurser till att genomföra sina idéer visar de ofta prov på ett enastående entreprenörsskap.

Det skulle jag vilja se i Vårby också. Ja, inte sopsamlarstadens fula och illaluktande miljö, men entreprenörsskapet, att människor inser att de faktiskt kan förändra sina villkor - och sedan gör det. Men företagande är inte lätt, och faktiskt kanske svårare i Sverige än i Egypten. Därför behövs det olika sorters lotshjälp för att komma igång. Det är det som jag hoppas att ett småföretagarcentrum ska kunna bidra med.

Inga kommentarer: