08 mars 2006

Kan socialistisk nostalgi lösa pendeleländet?

Ännu mera pendeltåg:

Idag har både Metro och Stockholm City artiklar om pendeltågseländet - fullt förståeligt med tanke på den senaste veckans totala kaos.

I Metro hävdar SL:s ordförande Anna Kettner att hon hade en idé som skulle ha löst en del av problemen som hon inte fick genomföra på grund av att de borgerliga partierna med stöd av en miljöpartist blockerade det.

Det låter ju förskräckligt.

Sen berättas det att idén var att SL skulle driva tågtrafiken i egen regi istället för att göra en upphandling.

Jag vet att det finns en hel del socialistiska nostalgiker där ute, men finns det verkligen någon som tror att SL - som aldrig bedrivit pendeltågstrafik och inte har drivit någon annan tågtrafik på många herrans år - verkligen har kompetensen att lösa problemen?

De har ingen ny kompetens att tillföra den nuvarande, fallerande verksamheten. Hade de haft det, förutsätter jag att de hade tillfört den för länge sedan.

Särskilt som huvudorsaken till problemen är att SL och Banverket under decennier har låtit bli att underhålla material och investera i nytt?

Anna Kettner säger att om SL själva tagit över trafiken så hade man kunnat ha bemannade tåg som står beredda att sättas in ifall ordinarie tåg skulle gå sönder.

Reservtåg är en fin tanke och jag hoppas verkligen att den nya entreprenören lyckas genomföra den. Men den förutsätter naturligtvis att det finns fungerande tåg att sätta in. Ett av de stora problemen, som lett till många inställda tåg de senaste dagarna, har uppgetts vara vagnsbrist. (Även om det, förstås, även har varit en del vagnfel, signalfel, växelfel och så vidare.)

Kort sagt pratar Anna Kettner i nattmössan när hon tror att ett SL-övertagande av trafiken hade löst problemen. Däremot ska man inte utesluta att det hade hjälpt ifall man hade låtit bli att skrota "tysktågen" innan de nya pendeltågen var ordentligt inkörda.

Och ännu bättre hade det varit om man hade gjort som Lennart Jangälv säger i dagens Stockholm City: Vi borde väl egentligen ha bytt ut dem (dvs de gamla pendeltågen) för 10-20 år sedan.

Låt oss ta till oss det och inte göra om samma misstag. Vi måste fortsätta den process som påbörjades under förra mandatperioden och kontinuerligt investera i våra tåg och järnvägar.

Inga kommentarer: