31 mars 2006

"Dra nya tvärspårvägen till Tensta och Rinkeby"

...är rubriken på en debattartikel av fyra sossar, bland dem Annika Billström och SL:s ordförande Anna Kettner.

Förslaget är inte förankrat inom (s) - ännu ett exempel på en kultur där man talar med media innan man pratar med varandra - men jag tycker ändå att det är bra att det kommer upp.

Jag tycker nämligen också att man borde dra en tvärspårväg mellan Tensta/Rinkeby och Kista, och har varit lite besviken på de förslag som funnits i olika utredningar.

Högsta prioritet tycker jag att förlängningen av Tvärbanan till Slussen och från Alvik till Solna station förbi Bromma flygplats, Sundbyberg och Solna Centrum bör ha. Den delen tycker jag att det verkar som om alla är rätt så överens om.

Den föreslagna förlängningen från Alvik till Kista och Häggvik/Sollentuna är betydligt mer tveksam, som jag ser det. Inte minst för att den faktiskt inte gör speciellt mycket åt problemet med att spårtrafiknätet går mellan centrum och periferi, istället för mellan olika delar av ytterområdena. Sträckan Alvik-Sollentuna är nämligen ännu ett exempel på en centrum-periferi-linje.

Nej, om jag fick bestämma så skulle man istället öppna för en tvärförbindelse mellan Vällingby och Mörby Centrum, via (förslagsvis) Spånga station, Tensta/Rinkeby och Helenelund/Sollentuna. Då skulle man verkligen skapa en tvärförbindelse i norr, på samma sätt som man borde förbinda Skärholmen/Kungens Kurva med Flemingsberg/Huddinge.

(Jag önskar att jag kunde säga att en fortsättning till Farsta/Skogås/Handen och så vidare vore rimlig, men om sanningen ska fram så finns det nog bättre sätt att använda kollektivtrafikens högst begränsade resurser än genom att dra en spårvagn genom ett tämligen stort skogs- och friluftsområde.)

Inga kommentarer: