14 maj 2006

Min helg: Kortfilm och spårvagnar

Jag har haft en ovanligt kulturell helg. Igår invigningstalade jag på en kortfilmsfestival i Östra gymnasiet i Trångsund, och stannade sedan kvar och deltog i samtalet och såg en del intressant kortfilm. Tyvärr var det inte många besökare på festivalen, men det är ändå ett bra initiativ av Kulturföreningen Lyktan och förhoppningsvis någonting som ska komma tillbaka fler gånger.

Och idag besökte jag Spårvägsmuseet inne i stan. Visst, det handlar kanske mer än något annat om mitt brinnande intresse för kollektivtrafik, men ett museibesök är ändå ett museibesök och borde ge lite kulturpoäng... Hur som helst, just nu pågår där en utställning om moderna spårvägar som jag tänkte att jag skulle kika på. Jag tycker att det som pågår runt om i världen - inte minst i Frankrike och Spanien - är väldigt spännande. Många nya snabbspårvägar byggs (liksom, för övrigt, en del spännande, nyskapande tunnelbaneprojekt), och en överblickbar utställning som den på Spårvägsmuseet kan ge nya impulser för Stockholm. När jag promenerade längs Folkungagatan på väg mot Södra station var det lätt för mig att se den spårvagnsräls som inte låg mitt i gatan - men kanske borde göra det!

Och kanske är det där som Spårvägsmuseet borde ha sin främsta uppgift. Visst är det trevligt med en del memorabilia från kollektivtrafikens barndom i Stockholm, men vår stad skulle behöva en spännande utställningsplats där man även kan diskutera och forma kollektivtrafikens samtid och framtid. Gärna med audiovisuella reportage om vad som händer i kollektivtrafiken runt om i världen.

Inga kommentarer: