07 juni 2006

Apropå Sverigedemokraterna och Ungt Val

Sverigedemokraterna blev tredje största parti i "Ungt val", en undersökning utförd av Lunarstorm och Aftonbladet. 11,9 procent är siffror som säkert chockerar många. Än mer anmärkningsvärt är att de fick 17 procent bland de pojkar/män som röstade.

Ja, visst är det otrevligt - rentav obehagligt - att så många av de undersökta ungdomarna sade sig sympatisera med sverigedemokraterna. Men jag tror inte att man ska överbetona betydelsen av det. I skolvalet på Skogåsskolan 1985 (när jag gick i nian) blev den tidens högerextremistiska parti, Nordiska Rikspartiet har jag för mig att de hette, tredje eller fjärde största parti. Min gissning är att nästan alla de som röstade på NRP som 13-15-åringar faktiskt hade mognat och tagit sitt förnuft till fånga när de väl fyllt 18 och fått rösträtt.

Däremot är extremismen ett samhällsproblem. Gatustriderna igår och på 1 maj vittnar precis som Ungt vals opinionsundersökning om att den toleranta demokratin inte är självklar för dagens unga. När respekt för lagen och medmänniskorna inte längre är grundläggande värden, kommer det att få återverkningar i hela samhället. Och priset vi andra får betala för det riskerar att bli dyrt.

Inga kommentarer: