19 juni 2006

Vårbyskolan blir friskola?

När jag kom in i kommunalhusets foajé på väg till kvällens kommunstyrelsesammanträde slog tidningen Södra sidans löpsedel emot mig: Vårbyskolan blir friskola om de borgerliga vinner valet.

Min omedelbara reaktion var: "Va? Vem har beslutat det?"

När jag öppnar tidningen innehåller den en intervju med Folkpartiets Åke Blomqvist. Där säger han att "vi vill erbjuda någon annan att driva Vårbyskolan. Det är ett sätt att få en annan ledning och att få en annan inriktning som lockar fler elever."

Jag vet inte vilka dessa "vi" är. Det här är ingenting som överhuvudtaget diskuterats i Alliansen. Åke själv är på semester och Kristdemokraternas kommunalråd Tomas Hansson (som även sitter i förskole- och grundskolenämnden) är på tjänsteresa, men jag har pratat med två moderata ledamöter i förskole- och grundskolenämnden, Conny Boltenstål och Daniel Dronjak Nordqvist, och de hävdar bestämt att det här inte heller är något man föreslagit från allianspartierna i nämnden. Inte heller andra folkpartister jag pratat med känner till något om saken, utan det verkar som att det här är något som antingen kommer från Åke själv eller från journalisten. Och det är definitivt ett alldeles för stort beslut för att inte förankras ordentligt i alla allianspartierna.

Däremot är det korrekt som Åke säger i intervjun att vi i allianspartierna har pratat mycket om situationen i Vårbyskolan och inte alls är nöjda med hur det fungerar idag. Hur skulle vi kunna vara det? Men att man inte är nöjd med situationen är definitivt inte samma sak som att man skulle göra om skolan till friskola.

Enligt artikeln har "de borgerliga" redan börjat prata med olika friskoleföretag. Nej, knappast "de borgerliga". Sen vet jag förstås inte vad Åke har sagt och till vem. Men det är en helt annan sak.

Inga kommentarer: