01 juni 2006

Pinsamt och absurt, SL!

Nyss hemkommen från morgonskiftet känner jag att jag bara måste få utlopp för min frustration. Man kan tycka vad man vill om SL:s priser, men alla borde kunna enas om att bytet till det nya biljettsystemet har varit sällsynt klumpigt skött. Jag vet, jag skrev om det senast i fredags, men sen dess har läget bara förvärrats.

Vi har inte haft några 90-kronorshäften på mer än två veckor och enkelresebiljetterna har varit slut sedan i lördags. Om det inte kommer en leverans från SL i eftermiddag eller i morgon kommer vi sannolikt även få slut på 180-kronorshäftena - och det är kanske lika bra!

Som det är nu får resenärerna åka gratis från Skogås station och många andra ställen - om de inte köper förköpta biljetter, förstås. I och med att man bara tjänar två (2) kronor per biljett, dvs en resa på ett helt häfte med biljetter, tjänar man i praktiken mer på enkelresebiljetter när de saknas på så många ställen. SL håller alltså på att fostra människor till att inte köpa biljett i förväg, efter alla år av strävan i motsatt riktning.

Fast barn och pensionärer måste förstås betala för sig, för 10-kronorsbiljetter har vi än så länge kvar några av. Just nu går det väl an, även om det är litet absurt, men hur ska det fungera med sexbarnsregeln på helgerna? En vuxen person får ju då gratis ta med sig upp till sex barn som har fyllt 7 men inte 12 år på sin biljett. Men om den vuxne inte har någon biljett, borde inte barnen då betala? Istället för 20 kr skulle resan då som mest kunna gå på 60 kr (och då börjar det plötsligt bli kännbart att vi saknar 90-kronorshäften...)

Som om inte bristen på biljetter vore tillräckligt för oss att skämmas över, har vi även fått en ny biljett idag - 7-dagarskortet à 220 kr. Jag begriper inte riktigt hur de har tänkt när de har prissatt det - och framför allt inte när de prissatt tredagarskortet för 180 kr. Nej, varje nytt beslut från SL:s styrelse bidrar bara till att göra systemet mer orimligt och absurt. Men det är kanske det som är vänsterkartellens syfte? Flera partier där vill ju, om jag förstått saken rätt, att man ska höja skatten istället och slopa avgifterna helt.

Inga kommentarer: