Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) utlovar inga pengar med anledning av kaoset på Essingeleden idag, meddelar DN. Jag kan förstå henne. Den stora infrastrukturpropositionen är på väg fram och, precis som hon säger, trafiksituationen i Stockholm är ingen nyhet utan (och nu är det mina ord, inte ministerns) resultatet av en lång och trogen kamp av den stockholmsfientliga socialdemokratin.
Medan Stockholm har växt med ungefär ett Göteborg är Tvärbanan den enda nya överfarten över Saltsjö-Mälarsnittet som tillkommit, och den föreslår förstås inte långt jämfört med behoven. Citybanan och Förbifart Stockholm är två angelägna projekt för att få trafiken genom/förbi staden att fungera bättre, men de kommer inte att räcka, framför allt inte som Stockholm kommer att fortsätta växa. Förutom att fatta dessa beslut och sätta spaden i marken behöver man börja titta på nästa generation av vägar och järnvägar - kanske Kungsholmenbanan för järnvägen, möjligtvis förlängning av tunnelbanan till Nacka och förmodligen en Österled för biltrafiken.
Samtidigt får man inte glömma bort tvärförbindelserna. Södertörnsleden är ett exempel på en väg som man skulle kunna börja bygga väldigt snart - om man bara klarar ut finansieringen. Alla är överens om att den är samhällsekonomiskt nyttig. Tvärbanans förlängning till Solna station och Nacka/Slussen är på gång, men det skulle även behövas snabbspårvägar längre ut - till exempel en som förbinder Skärholmen/Kungens Kurva med Flemingsberg och Älvsjö och, om jag fick bestämma, en som förband Vällingby - Spånga - Rinkeby - Kista - Sollentuna.
Det här var bara ett axplock. Behoven är enorma. Problemet är förstås, som alltid, pengar. Men förutsättningarna är just nu ganska goda. Den borgerliga regeringen har sanerat statens ekonomi genom att minska statsskulden radikalt och därigenom skapat utrymme för satsningar. Den internationella konjunkturen viker nedåt, vilket innebär att man kan satsa på stora byggprojekt utan att elda på en redan överhettad ekonomi. Och vi har en regering som inte med automatik är njugg mot stockholmsområdet. Tillsammans borde det här innebära att vi kan se fram emot en ordentlig - och nödvändig - satsning på Stockholms infrastruktur. Nu är det dags för Åsa Torstensson och hennes kollegor i regering och riksdag att börja leverera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar