05 november 2008

Ge Reinfeldt den lojalitet han förtjänar

Efter en spännande och intensiv dag som inleddes med Barack Obamas tal från Chicago i morse, fortsatte med ett antal intressanta anföranden och samtal under Äldreomsorgsdagarna i Älvsjö - där jag bl.a. lyssnade på äldreminister Maria Larsson och Gösta Jedberger, kommunalråd i Lekeberg, som båda gjorde mig stolt över att vara kristdemokrat - följt av ett fruktbart sammanträde med äldreomsorgsnämndens arbetsutskott och avrundades med ett möte med en skön samling vänner från kyrkan, kom jag hem och upptäckte att vår statsminister och tre av allianspartierna nu hade kört över oss kristdemokrater i frågan om äktenskapslagstiftningen. Att såväl många liberala debattörer som ledare för de flesta större religiösa samfund med vigselrätt istället ställer sig bakom Kristdemokraternas förslag om en helt civilrättslig samlevnadslagstiftning hade man från övriga allianspartier inte fäst någon vikt vid.

Jag är naturligtvis irriterad och upprörd över Fredrik Reinfeldts agerande och jag vet att många av mina partivänner också är det. Han har inte sett till landets bästa eller agerat på ett sätt som gynnar Alliansen. Men låt oss inte för den skull agera förhastat och överilat. Låt oss istället med början i morgon ge Fredrik Reinfeldt och hans nya moderater all den respekt och lojalitet som de förtjänar.

DN SvD Dagen Dagen

2 kommentarer:

Roland sa...

"Låt oss istället med början i morgon ge Fredrik Reinfeldt och hans nya moderater all den respekt och lojalitet som de förtjänar."

Exakt. När kommer nästa fråga upp på bordet som spräcker regeringen. Är det inte redan en för mycket?

Lemonen sa...

Jag har fortfarande kvar ett par kampanjknappar från före valet med texten ”Jag vill också byta statsminister”.
Inte anade jag att jag skulle kunna återanvända dem så snart.