13 december 2010

Ann-Marie Högberg och socialdemokraternas kräftgång

Det hör till undantagen att Huddinges politiker finns med namn och bild i andra tidningar än i Mitt i Huddinge, och även där är vi förvånansvärt sällan nämnda. Därför rycker jag till när jag ser att kommunens socialdemokratiska oppositionsråd Ann-Marie Högberg nämns inte bara i en utan i en hel rad tidningar.

Tyvärr är det inte i något smickrande sammanhang: "Kommuntopparna får aldrig sparken" är rubriken i tidskriften Fokus, som är de som fäst mediernas blick på Ann-Marie och några av hennes kollegor i andra stockholmskommuner. På Expressen skriver Cecilia Garme med rubriken "Betonghäckarna har S i fast grepp", med Per Gudmundssons artikel på Svenska Dagbladets ledarsida har fått rubriken "De stabila armeringsjärnen i den socialdemokratiska betongen".

Gemensamt för alla artiklarna är att det noteras att Ann-Marie Högberg har varit kommunalråd, omväxlande i majoritet och opposition, i hela sexton år och att Socialdemokraterna idag är klart svagare än tidigare utan att det har skett något ledarbyte. Sedan valet 2002 har (S) minskat med tio procentenheter i Huddinge. Ett av skälen till att gamla ledare hänger kvar antyds i artiklarna vara att kommunpolitiker har goda ekonomiska villkor.

Borde då Socialdemokraterna utkräva ansvar av sina lokala toppolitiker och byta ut dem? Den frågan är det givetvis inte upp till mig att besvara. Jag är förvisso övertygad om att Huddinges socialdemokrater skulle kunna företräda en smartare och mer modern politik. De senaste åren har det mest handlat om ganska tomt nejsägande, en väldigt traditionalistisk politik med litet utrymme för nytänkande.

Men jag måste erkänna att jag inte tror att det socialdemokratiska persongalleriet påverkat valen i någon större omfattning, vare sig positivt eller negativt. Huddinge är en tämligen anonym kommun, med tämligen anonyma politiker både inom Alliansen och oppositionen och förbluffande många väljare som inte ens vet vilket block som styr. Visst skulle det kunna tänkas att en Anders Gustav eller Ilija Batljan skulle kunna tränga igenom det mediala och medborgerliga ointresset, men jag skulle inte satsa några pengar på det. Socialdemokraternas kräftgång i kommunen beror på helt andra faktorer än om Ann-Marie Högberg gjort ett bra eller dåligt jobb.

Inga kommentarer: