27 april 2011

Gratis sjukvård åt mig

Nu har jag gratis sjukvård fram till november. Idag var jag på öron-, näsa-, halsmottagningen på Karolinska för en trivial procedur och nådde då upp till det sammanlagda beloppet 900 kr för mina sjukvårdsbesök det senaste halvåret och fick därför ett frikort utskrivet.

Är inte det märkligt? En hyggligt frisk 40-åring med goda inkomster får alltså betala exakt 0 kr för alla sina sjukvårdsbesök de kommande sex månaderna. Beloppet 900 kr har, som jag förstår det, varit konstant under decennier, samtidigt som kronans värde stegvis urholkats av inflationen och medborgarnas generella betalningsförmåga ökat kraftigt. Att sjukvårdens kostnader dessutom stigit dramatiskt till följd av nya, avancerade behandlingsmetoder gör förstås att skattefinansieringsgraden ökat ytterligare.

Jag är för en solidarisk finansiering av vården. Men det är inte rimligt att jag som vårdkonsument inte ska betala någonting alls i ett halvår. Kunde man inte höja frikortsgränsen till 1.500 kronor för oss i arbetsför ålder? Pensionärerna kan fortsätta betala 900 kronor, pensionärsrabatten skulle procentuellt sett då motsvara SL:s. Sedan kunde man införa en årlig indexuppräkning av beloppet på samma sätt som för till exempel maxtaxan i äldreomsorgen. Det känns inte orimligt.

Så där, nu har jag tänkt lite högt på bästa bloggplats. Vad tycker ni?

1 kommentar:

Vi äter för att må bra! sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.