06 april 2011

Hur viktig är S-toppen?

"S-toppen komplett", står det på dn.se idag. Jag undrar det, jag. För vad ska tidningarna då skriva om? Det har varit en enormt lång följetong med spekulationer om vem som ska få vilken post och sedan avslöjandena, ett efter ett. Och frågan man kanske bör ställa sig är hur viktiga utnämningarna egentligen är. Visst, internt inom socialdemokratin är det förstås viktigt vem som är gruppledare i riksdagen eller ny talesperson inom något politikområde, men för oss andra spelar det kanske inte så stor roll, och speciellt inte i Stockholm. Socialdemokraterna är ett stort parti, men de är trots allt i opposition såväl i riksdagen som i Stockholms läns landsting och nästan samtliga kommuner i Stockholms län. Rockaderna i S-toppen påverkar alltså endast i väldigt begränsad utsträckning den politik som berör mig och mina grannar.

Apropå grannar så har jag för mig att nya s-gruppledaren Carina Mobergs lillasyster bodde i grannkåken på Loftvägen i Skogås när jag växte upp. Kanske Carina också, men hon var så gammal att hon inte riktigt fanns på min radar, förmodar jag.

Jag såg för övrigt Socialdemokraternas nye ekonomisk-politiske talesperson Tommy Waidelichs debatt med finansminister Anders Borg på TV igår. Man får väl hoppas att den gode Tommy växer in i kostymen så småningom, igår var han en nästan pinsamt lätt munsbit för Borg.

DN SvD SvD SvD SvD

Inga kommentarer: