"Skenande nota för spårvägsbyggen" är rubriken på en stor artikel i dagens Svenska Dagbladet. Att Svenska Dagbladet inte gillar spårvagn har vi kunnat notera tidigare, jag har till exempel kommenterat det i ett blogginlägg.
Nu "avslöjar" Svenska Dagbladet slutnotan för hur mycket den första etappen av Spårväg City, inklusive gatuarbeten, depåhall och nya vagnar, kostar, och att det blev betydligt dyrare än budgeterat. "Nyheten" kommer några dagar efter att tunnelbyggarna i den stora Tranebergstunneln på Tvärbanans Solnagren mött varandra och det kunnat konstateras att det bygget både håller tidsplan och budget, vilket kanske kändes lite för positivt för Svenskans reportrar. Och helt motsäger rubriken i dagens artikel.
Jag är övertygad om att spårvägen är ett transportslag för framtiden i Stockholm, både i innerstan och i förorterna. Men vi måste få bukt med alla de faktorer som fördyrar och försinkar byggandet. Till exempel finns det ingen anledning att bygga innerstadsspårvägar för att man ska kunna åka högre fart än 50 på dem, för spårvagnarna kommer ju aldrig upp i sådana farter. Tänker man dessutom rätt vad gäller tillgänglighet för personer med funktionshinder redan i planeringsstadiet slipper man dyra ombyggnationer som drar upp totalkostnaden.
Läs även: Christer G. Wennerholm
1 kommentar:
Du har helt rätt !
Tråkigt att så många ska var emot modern spårväg i Stockholm - annat är det ute i Europa och i USA.
T.o.m. i LA planeras för cityspårväg:
http://www.lastreetcar.org/
Mvh
Bo Lagerqvist
Skicka en kommentar