10 augusti 2006

Ska vi sälja ut hela allmännyttan?

När jag såg rubriken "Sälj ut hela allmännyttan" i dagens Stockholm City och sedan texten ovanför "Sju av tio i Stockholms län enligt ny Citystudie:" blev jag förbluffad. Sälja ut hela allmännyttan? Det vill ju inte jag och så vitt jag vet inte något parti i Huddinge.

Men sedan läste jag artikeln och insåg att det istället handlade om huruvida hyresgästerna ska få möjlighet att, om de så önskar, bilda bostadsrättsföreningar och köpa sina egna hus.

Och det tycker förstås inte bara 72 procent av de tillfrågade stockholmarna utan även jag. Tyvärr har socialdemokraterna hittills satt stopp för möjligheten - och kommer av allt att döma att fortsätta med sin negativa politik om de bara får chansen.

Vi kristdemokrater vill däremot ge människor möjligheter - även möjligheten att äga sin bostad. I en kommun som Huddinge, med en mycket hög andel hyreslägenheter, skulle det vara jättebra om en del omvandlades till bostadsrätter. Men - och det här är ett mycket viktigt men - det måste ske för att de boende vill det, inte för att politiker, Huges styrelse eller majoriteten av invånarna vill det. Vi ska ge möjlighet, inte tvinga fram något.

Jag tror inte att ett beslut att låta hyresgästerna köpa sina hus skulle påverka Huge på något dramatiskt sätt. Min gissning är att vi efter fyra år kan konstatera att det bara är några hundra som har valt att köpa sina bostäder, och att Huge har ungefär lika många bostäder i sitt bestånd då som nu.

Men för många av de hyresgäster som köpt sin lägenhet har det varit ett av livets viktigaste beslut. De har på ett nytt sätt fått makten över sina egna liv och gått från att vara egendomslösa till att vara ägare. Jag har sett vad det har betytt för vänner och arbetskamrater som tagit steget, sett den stolthet och det självförtroende det har gett - och jag vill inte förneka någon annan den möjligheten.

Inga kommentarer: