25 augusti 2006

Tankar kring "spionskandalen"

Jag försvarar inte kdu:aren Louise Axelssons försök att luska ut när SSU skulle börja affischera. Det är inte så jag tycker att politik ska bedrivas och det är inte så jag själv agerar. Men precis som statsvetaren Stig-Björn Ljunggren säger i Expressen har det alltid varit så här.

Därför känns det väldigt, väldigt märkligt när Marita Ulvskog talar om att en ny gräns i svensk politik passerats. Jag kan tycka att det hänt betydligt värre saker - som när en (vuxen) analytiker hos Socialdemokraterna ägnade sig åt att sprida falska rykten till media om diverse brott Fredrik Reinfeldt skulle ha begått, eller när statsminister Göran Persson hotade TV4 med indraget sändningstillstånd ifall de inte blev mer positiva till Socialdemokraterna i sin rapportering, eller när flera socialdemokrater döms för valfusk och partiet väljer att ge en anklagad - dock inte dömd - en post som landstingsråd.

Nu ska vi kristdemokrater inte bete oss som sossar. Därför är jag glad att Göran Hägglund agerat väldigt snabbt och tydligt. Och vi andra får, oavsett partitillhörighet, dra oss till minnes den gyllene regelns ord om att göra mot andra som vi vill att de ska göra mot oss. Det är en bra medicin mot överilade gärningar i valrörelsens hetta.

För övrigt tycker jag att sossarnas kampanjstrateger gjorde ett lysande jobb när de fick ut den här nyheten i samband med Göran Hägglunds succé i SVT:s partiledarintervju igår. Om de vore lika duktiga på att leda landet som på att styra media skulle Sverige inte vara i lika desperat behov av ett maktskifte.

Inga kommentarer: