04 augusti 2006

Tre kortisar om SL

Idag hade tidningen Metro Kristdemokraternas ställningstagande om SL:s enhetstaxa som huvudnyhet på framsidan: att Stig Nyman inte tycker att man ska ändra taxesystemet utan att först ha gjort en utvärdering av dess effekter. Klokt tänkt (som vanligt) av Stig. Om det är så att enhetstaxan leder till ökade intäkter för SL istället för tvärtom, då bör den utvecklas snarare än avvecklas.

***

Den 26 maj berättade jag här på bloggen om hur SL plötsligt ändrat reglerna för återköp av gamla rabattkuponger (110- resp 70-kronorsremsor) och på nytt gett oss instruktion att lösa in dem - fast bara om de var helt ostämplade - fastän vi i nästan två veckor, helt i enlighet med SL:s instruktioner, sagt åt kunderna att de var värdelösa och kunde slängas.

Nu har man gjort precis samma sak en gång till. Förlängningen av återköpstiden gick ut den sista juni, så under mer än en månad har vi tvingats neka återköp och, återigen meddela att kupongerna var värdelösa och kunde slängas. Och så idag kom ett meddelande från SL om att vi återigen ska börja lösa in biljetterna.

Det är absurt och pinsamt. Om bara de som jobbar inne på SL-kontoret (eller möjligtvis sossepolitikerna som bestämmer över dem) kunde sköta sina uppgifter ordentligt och stå för sina beslut så skulle det bli väldigt mycket bättre för oss som faktiskt måste möta kunderna.

***

Och om det är någon som undrar hur det gått med Nynäs-Express-tågen så kan jag berätta att det inte har varit några dramatiska förbättringar. Blir ett tåg försenat mellan Västerhaninge och Nynäshamn kommer det anslutande tåget från Västerhaninge mot Bålsta också att bli försenat - fastän de har instruktioner att inte vänta in det ankommande tåget. Och hur kommer då det sig, kan man fråga. Jo, tåget mot Bålsta har så svårt att lämna station utan personal. Man har nämligen inte gjort om personalens tjänstgöringsscheman, utan bara tågens. Den enda nyheten är alltså att förare, tågvärd och alla resenärer måste kliva över perrongen till ett väntande tåg i Västerhaninge. Och det tjänar man inte mycket tid på. Förseningarna kvarstår alltså´, tvärtemot SL:s uttalade intentioner med trafikändringen.

Inga kommentarer: