16 maj 2008

Dopning - ett europeiskt problem

Den här veckan har Kristdemokraternas nya europapolitiska program presenterats (läs det här). Det står naturligtvis mycket klokt i programmet, men det som gladde mig alldeles speciellt när jag skummade igenom det alldeles nyss var förstås att man på flera viktiga punkter valt att lyssna på det remissyttrande som Kristdemokraterna i Huddinge lagt. Allra tydligast blir det i avsnittet om dopning, ett folkhälsoproblem som jag som stor cykelsportentusiast stöter på alltför ofta. Jag känner mig både stolt och nöjd med att partiet valt att lyfta upp den här frågan som en viktig europafråga, för det är på det europeiska planet som vi verkligen skulle kunna påverka.

Och i eftermiddag når Giro d'Italia äntligen sin första riktiga bergsmålgång för i år. Förhoppningsvis kommer Gustav Larsson att visa att han verkligen var värd kaptensrollen i storlaget CSC och kan vara med och slåss om en topplacering i sammandraget. Kanske hänger årets svenska cykelframgångar samman med att sporten är renare än den varit på många, många år. Men fortfarande finns det mer att göra. Kan Europa enas om en tydlig, gemensam kamp mot dopningen har vi kommit en lång väg. Det ser jag fram emot.

Inga kommentarer: